Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006443" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006443 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.

  • Název v anglickém jazyce

    Educational Direction of the Cognitive Approach to the Mother Tongue Didactics

  • Popis výsledku anglicky

    By means of a cognitive approach to lexical meaning we illustrate what notions are evoked in Czech native speakers by the word “education”. Through this we find out what influence education has on attitudes, value orientation, emotional experiences of children as well as of adults, and whether it helps to create harmonious interpersonal relationships. We use two methods in our research: the excerption of corpus data and the questionnaire method. On the basis of excerption of data from Czech Radio’s Archive of News and Current Affairs try to find out whether the notion of education changes in relation to historical shifts in society. We monitor whether the concept of education is different in the era of the totalitarian regime and the meanings it has had in the post-totalitarian one. By means of the questionnaire method we show what connotations are connected to the word “education” for the contemporary Czech population. Connotative elements of meaning reveal some of the educational stereotypes which are fixated institutionally. We expect that the excerpts of data and the questionnaire responses will expose the main subjects of educational processes and particular aims that education is directed towards. The semantic categorization of corpus and questionnaire data provides a sectional account on the fulfilling of educational goals.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    108-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus