Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006443" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006443 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.
Název v anglickém jazyce
Educational Direction of the Cognitive Approach to the Mother Tongue Didactics
Popis výsledku anglicky
By means of a cognitive approach to lexical meaning we illustrate what notions are evoked in Czech native speakers by the word “education”. Through this we find out what influence education has on attitudes, value orientation, emotional experiences of children as well as of adults, and whether it helps to create harmonious interpersonal relationships. We use two methods in our research: the excerption of corpus data and the questionnaire method. On the basis of excerption of data from Czech Radio’s Archive of News and Current Affairs try to find out whether the notion of education changes in relation to historical shifts in society. We monitor whether the concept of education is different in the era of the totalitarian regime and the meanings it has had in the post-totalitarian one. By means of the questionnaire method we show what connotations are connected to the word “education” for the contemporary Czech population. Connotative elements of meaning reveal some of the educational stereotypes which are fixated institutionally. We expect that the excerpts of data and the questionnaire responses will expose the main subjects of educational processes and particular aims that education is directed towards. The semantic categorization of corpus and questionnaire data provides a sectional account on the fulfilling of educational goals.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
108-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—