Kvantifikace síly hraničního efektu na hranicích Libereckého kraje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006600" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006600 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.1.51-60" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.1.51-60</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.1.51-60" target="_blank" >10.17846/GI.2018.22.1.51-60</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kvantifikace síly hraničního efektu na hranicích Libereckého kraje
Popis výsledku v původním jazyce
The article describes the method of quantifying the border effect using the gravity model of spatial interactions. As input data used in the model were the number of inhabitants of the villages, the distance between them in meters, and the average daily traffic flow on the roads. By comparing the expected spatial interaction (the result of the gravity model) and the real spatial interaction (real traffic on the road), the power of border effect was calculated. The article compared the strength of border effect on the border with Germany, Poland and other Czech regions. The results showed that the negative effect of border effect is indeed greater at state borders, but not much, because many years of cross-border cooperation in the region and entry to the Schengen area helped to mitigate the negative effects considerably.
Název v anglickém jazyce
Quantifying the power of border effect on Liberec region borders
Popis výsledku anglicky
The article describes the method of quantifying the border effect using the gravity model of spatial interactions. As input data used in the model were the number of inhabitants of the villages, the distance between them in meters, and the average daily traffic flow on the roads. By comparing the expected spatial interaction (the result of the gravity model) and the real spatial interaction (real traffic on the road), the power of border effect was calculated. The article compared the strength of border effect on the border with Germany, Poland and other Czech regions. The results showed that the negative effect of border effect is indeed greater at state borders, but not much, because many years of cross-border cooperation in the region and entry to the Schengen area helped to mitigate the negative effects considerably.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Geograficke Informacie, 26th International Geographical Conference on Geographical Aspects of Central Europe
ISBN
—
ISSN
1337-9453
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
51-60
Název nakladatele
Constantine The Philosopher University Nitra
Místo vydání
Nitra
Místo konání akce
Nitra
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000467957900004