Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Role vysoké školy ve vtahu k evropské solidaritě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00007379" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00007379 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Role vysoké školy ve vtahu k evropské solidaritě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je navázat na výsledky výzkumu s názvem Daří se Evropě dobře!?, který jednoduše a stručně mapoval základní otázky vztahu českých respondentů k Evropské unii, evropským institucím a myšlence evropské jednoty a solidarity. Vysokoškolské vzdělání mělo v tomto výzkumu přes 20 % respondentů, nicméně role vysoké školy je širší a zasahuje do tvorby postojů i v populaci středoškoláků a osob se základním vzděláním. Konečným smyslem příspěvku je tedy představit možnosti tzv. třetí role univerzity, zejména v podobě průniků vysokoškolského a ne-vysokoškolského prostředí, kdy vysoká škola má být obecným centrem vzdělanosti, kreativity a tvůrčího myšlení v regionu. Vysoké školy mohou svým otevřeným a tvůrčím přístupem hrát významnou roli v posilování nebo oslabování evropské soudržnosti a solidarity. Výzkum Daří se Evropě dobře!? ukazuje, že většina českých respondentů v otázkách postojů a názorů na Evropu a Evropskou unii volí neutrální strategii (odpovědi „nevím“, „možná“ apod.), což může ukazovat na stále velmi nízkou nebo neadekvátní informovanost české populace v daném tématu. Vysoké školy mají možnost prostřednictvím své třetí role tuto situaci měnit a vytvářet postoje, které zvýší akceschopnost české populace vůči problémům, kterým Evropa nevyhnutelně čelí. Příspěvek je ve své formulaci přísně neutrální, cílem autorky není hledat cesty výhradního posilování evropské solidarity, ale hledat cesty dobré znalosti a srozumitelnosti evropského kontextu v české společnosti prostřednictvím třetí role vysokých škol.

  • Název v anglickém jazyce

    Role of a University in Relation to European Solidarity

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose of this article is to build on the results of the research entitled Is Europe doing well!? which has simply and briefly mapped attitudes of Czech respondents towards the European Union, European institutions, and the idea of European unity and solidarity. In this research 20 % of the respondents had university education, however, the role of a university is wider and influences the formation of attitudes even in population with secondary and primary education. The ultimate meaning of this article is therefore to introduce possibilities of the so called third role of a university especially in form of infiltrations between the university and non-university environments where a university is supposed to be the general centre of education, creativity and creative thinking in the region. Universities can, with their open and creative approach, play an important role in the process of strengthening or weakening European cohesion and solidarity. The research Is Europe doing well!? shows that most of the Czech respondents choose neutral strategy (answers “I do not know” or “maybe”) when it comes to questions of attitudes and opinions about European union and Europe, which may indicate persistent low level or inadequate awareness about that issue in the Czech population. Through their third role, universities have the potential to change this situation and create attitudes that will increase the ability of the Czech population to face and deal with problems that Europe is inevitably facing. The language of this article is strictly neutral; the author’s objective is not to solely look for ways of strengthening European solidarity, but to search for routes to sound knowledge and intelligibility of the European context in the Czech society through the third role of universities.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů