Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009727" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009727 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/" target="_blank" >https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem monografie je představit kognitivní a kulturní přístup k jazyku a jeho pedagogické aplikace. Na konkrétních příkladech se ukazuje, jakou roli má jazyk v našem myšlení, jak důležitá je zkušenost, která vychází z lidského těla, zkušenost zprostředkovaná smysly, zkušenost s pohybem v prostoru apod. Významný je pohled na metaforu, který překonává tradiční školní přístup; ukazuje se, že metafory jsou přítomné přímo v našem myšlení. Klíčová je také koncepce jazykového obrazu světa a jazykových stereotypů odvíjejících se od konotačních složek významu slov. Poznatky, které nabízí kognitivní přístup k jazyku, mají mezioborové přesahy, jsou inspirativní nejen pro učitele českého jazyka, ale i pro učitele jiných předmětů. Ambicí publikace je vzbudit u čtenářů zájem o poznávání jazyka a prostřednictvím něj směřovat k poznávání života.
Název v anglickém jazyce
School as a place to enjoy thinking about language. Pedagogical view of cognitive and cultural aspects of language.
Popis výsledku anglicky
The aim of the monograph is to present a cognitive and cultural approach to language and its pedagogical applications. Specific examples show the role of language in our thinking, how important is the experience that comes from the human body, the experience mediated by the senses, the experience of movement in space, etc. The view of a metaphor that transcends the traditional school approach is important; it turns out that metaphors are present directly in our thinking. The concept of the linguistic picture of the world and linguistic stereotypes arising from the connotation components of the meaning of words is also crucial. The knowledge offered by the cognitive approach to the language has interdisciplinary overlaps, it is inspiring not only for teachers of the Czech language, but also for teachers of other subjects. The ambition of the publication is to arouse readers‘ interest in learning the language and through it to move towards learning about life.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7470-400-0
Počet stran knihy
272
Název nakladatele
Akropolis
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—