Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009727" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009727 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/" target="_blank" >https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem monografie je představit kognitivní a kulturní přístup k jazyku a jeho pedagogické aplikace. Na konkrétních příkladech se ukazuje, jakou roli má jazyk v našem myšlení, jak důležitá je zkušenost, která vychází z lidského těla, zkušenost zprostředkovaná smysly, zkušenost s pohybem v prostoru apod. Významný je pohled na metaforu, který překonává tradiční školní přístup; ukazuje se, že metafory jsou přítomné přímo v našem myšlení. Klíčová je také koncepce jazykového obrazu světa a jazykových stereotypů odvíjejících se od konotačních složek významu slov. Poznatky, které nabízí kognitivní přístup k jazyku, mají mezioborové přesahy, jsou inspirativní nejen pro učitele českého jazyka, ale i pro učitele jiných předmětů. Ambicí publikace je vzbudit u čtenářů zájem o poznávání jazyka a prostřednictvím něj směřovat k poznávání života.

  • Název v anglickém jazyce

    School as a place to enjoy thinking about language. Pedagogical view of cognitive and cultural aspects of language.

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the monograph is to present a cognitive and cultural approach to language and its pedagogical applications. Specific examples show the role of language in our thinking, how important is the experience that comes from the human body, the experience mediated by the senses, the experience of movement in space, etc. The view of a metaphor that transcends the traditional school approach is important; it turns out that metaphors are present directly in our thinking. The concept of the linguistic picture of the world and linguistic stereotypes arising from the connotation components of the meaning of words is also crucial. The knowledge offered by the cognitive approach to the language has interdisciplinary overlaps, it is inspiring not only for teachers of the Czech language, but also for teachers of other subjects. The ambition of the publication is to arouse readers‘ interest in learning the language and through it to move towards learning about life.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7470-400-0

  • Počet stran knihy

    272

  • Název nakladatele

    Akropolis

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy