Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klíčová témata poezie Vladimíra Holana a jejich podoba v básníkově tvorbě pro děti.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F22%3A00010892" target="_blank" >RIV/46747885:24510/22:00010892 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klíčová témata poezie Vladimíra Holana a jejich podoba v básníkově tvorbě pro děti.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve svém příspěvku se zabývám několika vybranými klíčovými tématy poezie Vladimíra Holana a jejich podobou v básníkově tvorbě pro děti. Soustředím se na sbírku Bajaja (1955) včetně básní, jež autor ze sbírky na přání nakladatele vyřadil. Vyřazené básně vyšly v roce 1963 v časopise Zlatý máj pod titulem Z dětského světa. Ve studii sleduji tato témata: 1) pomíjivost a existenciální úzkost; 2) poezie a tvorba, v rámci této kapitoly též možnosti lidského poznání a racionalita; 3) děti a dětství; 4) politická situace. Tematiku dětí a dětství v tvorbě tohoto autora podrobně rozebírá Karel Piorecký ve studii Ale jsou děti! (Téma dětství v tvorbě Vladimíra Holana z let 1948 až 1955). Proto, ač se jedná ve sbírce Bajaja o nejpodstatnější námět, různorodě rozpracovaný v četných básních, věnuji mu pouze omezenou pozornost. Básnická obraznost a jazyk sbírky Bajaja jsou zcela přirozeně oproti Holanově poezii pro dospělé srozumitelnější a méně komplikované. Mnohé básně však nesou možnost víceúrovňové interpretace, jež umožňuje společné předčítání dětem různého věku. Zatímco mladší posluchači vnímají verše prvoplánově, starší již mohou tušit (případně s rodiči interpretovat) metaforický význam. Tematizace existenciální úzkosti a konečnosti lidského života v Holanově poezii pro děti postrádá temnou expresivitu a beznaděj, jež se místy objevují v básníkových sbírkách pro dospělé. Za podstatné považuji, že se Holan tomuto tématu nevyhýbá. Verše, pojednávající o přijetí koloběhu života, můžeme řadit k básním, jež představují dětem záchytné body ve světě prvních, současně však nejpodstatnějších otázek, týkajících se lidského bytí. Tematizování existenciální úzkosti není v Holanově poezii pro děti příliš časté. Pro několik na sebe navazujících básní se však stává námětem nemoc dítěte a nezměrný strach rodiče o něj. Za příznačné považuji, že podobně jako u předchozího tématu též u tématu poezie a tvorby v Bajajovi nenalezneme verše temného ladění. Holanovy sbírky pro dospělé čtenáře obsahují též básně, pojednávající pochybnosti umělce o jeho díle nebo verše, charakterizující umění jako „nářek“. Ve sbírce pro děti však čteme pouze verše povzbuzující, v nichž se básník stává „hrdinou“, který ustojí nepříznivé časy, a jeho dílo oporou a posílením pro čtenáře. Oproti Holanově poezii pro dospělé básník věnuje v Bajajovi jen málo prostoru vzpomínkám na vlastní dětství nebo tematizování dětství jako ztraceného ráje. Podobně jako ve sbírkách pro dospělé čtenáře jsou děti viděny jako zdroj radosti a štěstí. Většinu básní Bajaji tvoří rozhovory otce s dcerou, plné dětských zvídavých otázek. Kromě námětů zmiňovaných v jednotlivých podkapitolách studie se v básních motivy stávají oblíbené dětské činnosti a hry. Ve výstavbě některých básní Holan zdařile napodobuje dětskou svobodu fantazie, již charakterizuje úzké propojení s touhou po poznání a uchopení světa. Téma politické situace se v rámci básníkovy poezie pro děti proměňuje v podobném duchu jako námět existenciální úzkosti a pomíjivosti. K poslání básníka a významu literatury v těžkém dějinném období se Holan v Bajajovi opakovaně navrací. Nenalezneme zde temný tón zoufalství z tragické situace komunistické diktatury, čišící z některých básní sbírek pro dospělé. Verše určené pro děti (a jejich rodiče) se stávají povzbuzením a oporou v nelehké situaci. Nejvýraznější přizpůsobení dětskému čtenáři tedy v Holanově případě představuje jistou změnu úhlu pohledu, spočívající v odklonu od tragického náhledu na život.

  • Název v anglickém jazyce

    Key themes of Vladimír Holan´s poetry and their form in the poet´s works for children.

  • Popis výsledku anglicky

    In my contribution I deal with several selected key themes of Vladimír Holan‘s poetry and their form in the poet‘s work for children. I focus on the Bajaja collection (1955) including poems, which - at the publisher‘s request – were excluded from the collection by the author and published under the title From Children‘s World in The Golden May Magazine in 1963. In my study I follow these topics: 1) transience and existential anxiety; 2) poetry and creation - within this chapter also the possibilities of human knowledge and rationality; 3) children and childhood; 4) political situation. The topic of children and childhood in this author´s work is discussed in detail by Karel Piorecký in the study But There Are Children! (the theme of childhood in Vladimír Holan´s work from 1948 to 1955). Therefore, although this is the most important theme in the Bajaja collection, variously elaborated in numerous poems, I pay only limited attention to it. The poetic imagery and language of the Bajaja collection are quite naturally – unlike Holan‘s poetry for adults – more understandable and less complicated. However, many poems carry the possibility of multilevel interpretation, which makes it possible for children of different ages to listen to them together. While younger listeners perceive the verses in the first place, the older ones can already sense (or interpret with their parents) the metaphorical meaning. The thematization of existential anxiety and finitude of human life in Holan´s poetry for children lack the dark expressiveness and hopelessness appearing in the poet´s poems for adult readers sometimes. I consider it essential that Holan does not avoid these themes. Verses dealing with the acceptance of the cycle of life can be classified as poems representing clues for children in the world of the first, but at the same time the most important questions concerning human existence. Thematization of existential anxiety is not very common in Holan´s poetry for children. For several consecutive poems, however, the child‘s illness and the parent‘s immense fear for him/her become the subject. I consider it characteristic that similar to the previous topic, we will not find verses of dark tuning in the theme of poetry and creation in Bajaja. Holan‘s collections for adult readers also contain poems dealing with the artist‘s doubts about his work or verses characterizing art as a „lament.” In the collection for children, however, only encouraging verses, in which the poet becomes a „hero” able of withstanding unfavorable times, can be read and the author´s work supports and strengthens the reader. In contrast to his poetry for adults, Holan devotes only little space to memories of his own childhood or thematization of childhood as a lost paradise in Bajaja. Similar to collections for adult readers, children are seen as a source of joy and happiness. Most of the Bajaja poems consist of conversations between a father and his daughter, full of children‘s curious questions. Besides themes mentioned in the individual subchapters of the study, popular children‘s activities and games become motives in the poems. In the construction of some poems Holan successfully imitates children‘s freedom of fantasy, which is characterized by a close connection with the desire to know and grasp the world. Within the poet‘s poetry for children, the theme of political situation changes in a similar spirit as the theme of existential anxiety and transience. In Bajaja Holan repeatedly returns to a poet‘s mission and the importance of literature in a difficult historical period. We will not find here the dark tone of despair from the tragic situation of the communist dictatorship emanating from some poems in the collections for adult readers. Verses written for children (and their parents) become encouragement and support in a difficult situation. Thus, in Holan‘s case the most significant adaptation to the child reader is represented by a certain change in the point of view consisting in departure from the tragic view of life.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Jestlipak víte, kdo je lyrik? O poezii pro děti a mladé čtenáře.

  • ISBN

    978-80-246-5312-9

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    16-34

  • Počet stran knihy

    197

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly