Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PRIMARY SCHOOL PUPILS‘ PERCEPTION OF THE TERM LOCAL COUNTRY AND LOCAL REGION

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00011041" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00011041 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.fpv.umb.sk/geo-studie/archiv/cislo-16-2023/" target="_blank" >https://www.fpv.umb.sk/geo-studie/archiv/cislo-16-2023/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24040/2023.9788055720494" target="_blank" >10.24040/2023.9788055720494</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Vnímanie pojmov miestna krajina a miestny región žiakmi základných škôl

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The local landscape surrounds a person from early childhood and offers him many stimuli for his personal development, including the formation of his emo-tions and values. It is very important to pay attention to this part of the space in geographical education. In didactic terminology the term local landscape is not un-ambiguous. The aim of the paper is to evaluate the perception of the concept of local landscape and local region by the pupils themselves and to find out their relationship to their region. Research was based on a questionnaire survey of pupils (n = 8,653) of lower secondary education in the Czechia and Slovakia. The results show that pupils perceive these terms differently. They perceive the local landscape more like the local surroundings, on the other hand, the region more like the entire district. Pupils‘ pride in their region varies significantly in the individual regions of the Czechia and Slovakia and decreases with age. Pupils are usually most proud of the natural environment in their region.

  • Název v anglickém jazyce

    PRIMARY SCHOOL PUPILS‘ PERCEPTION OF THE TERM LOCAL COUNTRY AND LOCAL REGION

  • Popis výsledku anglicky

    The local landscape surrounds a person from early childhood and offers him many stimuli for his personal development, including the formation of his emo-tions and values. It is very important to pay attention to this part of the space in geographical education. In didactic terminology the term local landscape is not un-ambiguous. The aim of the paper is to evaluate the perception of the concept of local landscape and local region by the pupils themselves and to find out their relationship to their region. Research was based on a questionnaire survey of pupils (n = 8,653) of lower secondary education in the Czechia and Slovakia. The results show that pupils perceive these terms differently. They perceive the local landscape more like the local surroundings, on the other hand, the region more like the entire district. Pupils‘ pride in their region varies significantly in the individual regions of the Czechia and Slovakia and decreases with age. Pupils are usually most proud of the natural environment in their region.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    GEOGRAFICKÉ ŠTÚDIE

  • ISSN

    1337-9445

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    58–69

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus