Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Myth 1989 Inherited Conceptions and the Longing for the Completion of Educational Reform Strategies in Czech Post-Socialist pedagogical Discussion and Practice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00011560" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00011560 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungswissenschaft/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/50631-zeitschrift-fuer-paedagogik-69-beiheft-2023.html" target="_blank" >https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungswissenschaft/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/50631-zeitschrift-fuer-paedagogik-69-beiheft-2023.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Myth 1989 Inherited Conceptions and the Longing for the Completion of Educational Reform Strategies in Czech Post-Socialist pedagogical Discussion and Practice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Wendejahre werden oft vereinfachend als neue Meilensteine oder Neuanfänge betrachtet. Das Jahr 1989 wurde und wird auch in der pädagogischen Diskussion als ein klarer Neuanfang angesehen. Die Sprache, Logik und das Wissen der sozialistischen Etappe werden mit dem Jahre 1989 als beendet angesehen und eine radikale, andere Etappe der Bildungstransformation basierend auf den neuen Paradigmata wird geöffnet. Der folgende Text rekonstruiert die pädagogischen Ziele und analysiert die pädagogische Sprache der Transformationsetappe (1990–1995), wobei es sich zeigt, dass das Jahr 1989 nur im begrenzten Maße als ein radikaler Neuanfang bezeichnet werden kann. Mit Hinblick auf die Fragen der grenzüberschreitenden Zirkulation, der Rezeption und Transmission, d.h. des kulturellen Transfers, will das Essay ausgewählte Ausgangspunkte und Prinzipien pädagogischen Denkens in der pädagogischen Debatte vor 1989 und deren zweites Leben in der pädagogischen Debatte nach 1989 aufzuzeigen. Aufmerksamkeit wird dabei zwei herrschenden Motiven der sozialistischen Pädagogik gewidmet: dem Dienst von Erziehungswissenschaft für den gesellschaftlichen Aufbau und dem Ziel der Vollendung einer harmonischen, allseitigen Persönlichkeit aufgrund der Erziehung und Bildung.

  • Název v anglickém jazyce

    Myth 1989 Inherited Conceptions and the Longing for the Completion of Educational Reform Strategies in Czech Post-Socialist pedagogical Discussion and Practice

  • Popis výsledku anglicky

    Transition years are often simplistically regarded as new milestones or new beginnings. The year 1989 was and is also seen in the educational discussion as a clear new beginning. The language, logic and knowledge of the socialist stage are considered to have ended with the year 1989 and a radically different stage of educational transformation based on the new paradigms is opened. The following text reconstructs the educational goals and analyses the educational language of the transformation stage (1990–1995), showing that 1989 can only be described as a radical new beginning to a limited extend. With regard to the questions of cross-border circulation, reception and transmission, i.e. cultural transfer, the essay aims to show selected starting points and principles of educational thought in the educational scientific debate before 1989 and their second life in the educational debate after 1989. Attention is paid to two dominant motifs of socialist pedagogy: the service of educational science for social construction and the goal of the achievement of a harmonious all-round personality on the basis of education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ZEITSCHRIFT FUR PADAGOGIK

  • ISSN

    0044-3247

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplement 69

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    182-196

  • Kód UT WoS článku

    001011846900011

  • EID výsledku v databázi Scopus