Finský učitel primární školy na pozadí podmínek inkluzivního vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00011838" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00011838 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/278" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/278</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.3118" target="_blank" >10.14712/23362189.2023.3118</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Finský učitel primární školy na pozadí podmínek inkluzivního vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek přináší částečné výsledky disertačního výzkumu, který se soustředil na problematiku učitele primární školy v podmínkách inkluzivního vzdělávání ve Finsku. Cílem této části výzkumného šetření bylo vytvoření empiricky podložených profilů finských učitelů primární školy s důrazem na zjištění, co stojí za kvalitou inkluzivního vzdělávání ve Finsku a jak mohou tato zjištění zkvalitnit inkluzivní vzdělávání i učitelskou profesi v českém kontextu. Pro dosažení cíle byl zvolen design kvalitativní případové studie, kdy případem rozumíme učitele primární školy na pozadí inkluzivního vzdělávání – celkový počet participantů činil 10 finských učitelů/ učitelek. Hlavními metodami k zajištění dat se stala obsahová a tematická analýza zahraničních a fi nských zdrojů. Získaná zjištění se stala podkladem pro další uvažování a vytvoření polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Pro zpracování dat byly využity v prvním kole kazuistiky jednotlivých participantů, které následně doplnila data získaná axiálním kódováním. V druhé části zpracování byly vytvořen empiricky podložený profi l finských učitelů. V závěru byl tento profi l doplněn o nabídku dalších doporučení pro práci českého učitele primární školy v heterogenní třídě. Výsledky ukazují, že finský učitel má pozitivní postoj k inkluzivnímu vzdělávání; využívá různorodé výukové strategie vedoucí k aktivnímu zapojení žáků; podílí se na svém profesním rozvoji i rozvoji celé školy jako komunity; ve své práci využívá individualizaci a diferenciaci a je součástí multiprofesního týmu. Diskuse zasazuje zjištění do problematiky vytváření kompetenčních rámců a standardů s explicitním zaměřením na hodnoty a postoje.
Název v anglickém jazyce
Finnish Primary School Teachers against the Background of Conditions of Inclusive Education
Popis výsledku anglicky
Th is paper presents partial results of a dissertation research that focused on the issue of primary school teachers in inclusive education in Finland. Th e aim of this part of the research investigation was to create empirically based profi les of Finnish primary school teachers with an emphasis on fi nding out what is behind the quality of inclusive education in Finland and how these fi ndings can improve inclusive education and the teaching profession in the Czech context. In order to achieve the aim, a qualitative case study design was chosen, where the case is understood as primary school teachers against the background of inclusive education – the total number of participants is 10 Finnish teachers. Content and thematic analysis of foreign and Finnish sources became the main methods to secure data. Th e fi ndings became the basis for further refl ection and the development of semi-structured interviews and observations. For data processing, case studies of individual participants were used in the fi rst round, which were subsequently supplemented by data obtained by axial coding. In the second part of the processing, empirically based profi les of Finnish teachers were created. Finally, this profi le was supplemented by off ering further recommendations for the work of the Czech primary school teacher in a heterogeneous classroom. The results show that the Finnish teacher has a positive attitude towards inclusive education; uses a variety of teaching strategies to actively engage students; is involved in his/her own professional development and the development of the school as a community; uses individualisation and diff erentiation in his/ her work; and is part of a multiprofessional team. The discussion situates the fi ndings within the issue of creating competency frameworks and standards with an explicit focus on values and attitudes.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
313-344
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—