Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00104171" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00104171 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11890&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11890&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1014" target="_blank" >10.14712/23362189.2017.1014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem vícečetné případové studie je doložit, jak se tři kvalifi kované (ne aprobované) učitelky občanské výchovy na druhém stupni velmi dobře hodnocených pražských základních škol vyrovnávají s naléhavostí občanského vzdělávání v dnešní době, v komplexní společnosti s narušenými tradičními vztahy, vazbami, autoritami a hodnotami. Metody: Studie vychází z datové báze vzniklé postupným zkoumáním tří učitelek vyučujících občanskou výchovu, které proběhlo v letech 2015-2017 podle metodologie výzkumného programu Subjektivní teorie (Groeben et al., 1988). Studie se zaměřuje na subjektivní teorie učitelek, které se projevily v zaznamenané výuce, tedy jako handlungsleitende Kognitionen. Výsledky: Ve studii jsou diskutována zjištění, která mohou pro dané učitelky představovat limity profesního rozvoje a kvality výuky. Učitelky jsou sledovány nablízko a dlouhodobě, jejich subjektivní teorie o didaktické transformaci v občanské výchově jsou opakovaně analyzovány, pokaždé z pozměněné perspektivy. Zjištění mají tedy charakter hlubokého, situovaného a kontextově ukotveného poznání daných subjektů. Tím je dána nepřenositelnost zjištění této studie na jiné situace a učitele. Závěry: Výzkum týkající se realizace kurikula občanské výchovy ve školních třídách je - soudě podle autorovi dostupných oborovědidaktických přehledových studií - na počátku. Tato studie by proto mohla sloužit jako inspirační zdroj pro širší výzkum na bázi oborové didaktiky společenských věd.
Název v anglickém jazyce
A Portrait of the Thinking and Behaviour of Teachers of Civics: A multicase study of teachers’ subjective theories of didactic transformation
Popis výsledku anglicky
The goal of the multi-case study was to show how three qualifi ed teachers of education for citizenship (civics) for the senior classes of very highly rated Prague basic schools are coping with the urgent demands of civic education today, in a complex society in which traditional relationships, bonds, authorities and values have been undermined. Methods: Th e study uses a data base created from the results of the progressive exploration of three teachers of civics in the years 2015-2017 employing the methodology go the research programme Subjective Th eory (Groeben et al., 1988). Th e study focuses on the subjective theories of the teachers, as they emerged in recorded teaching, i.e. as handlungsleitende Kognitionen. Results: Th e study discusses fi ndings that may represent the limits of professional development and quality of teaching for the teachers concerned. Th e teachers were monitored in close-up detail and over a lengthy period, their subjective theories about didactic transformation in civics were analyses repeatedly, each time from a shifted perspective. Th e fi ndings thus constitute an in-depth, situated and contextually anchored knowledge of these subjects. Th is means that the conclusions cannot be generalised to other situations and teachers. Conclusions: Research on the realisation of the curriculum for education for citizenship in school classes - to judge by the specialist studies available to the author - in its infancy. Th is study may then serve as a source of inspiration for wider research on the basis of the subject didactics of the social sciences.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
130-154
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—