Psychodidaktická problematika v reflektivní praxi budoucích učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907175" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907175 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/49777513:23420/23:43969583
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2306" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2306</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2022.2306" target="_blank" >10.14712/23362189.2022.2306</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Psychodidaktická problematika v reflektivní praxi budoucích učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představit problematiku psychodidaktiky s ohledem na vztahy mezi vzdělávací teorií a praxí a přispět do diskuse o uplatnění psychodidaktického hlediska v učitelském vzdělávání. Metody: Předmětem kvalitativní analýzy byly písemné reflexe výuky vypracované podle transdidaktického přístupu metodikou 3A studenty učitelství ve třech etapách jejich studia. Z celkem 479 reflexí jsme vybrali 45 textů od 15 studentů z devíti studijních oborů. Výběr proběhl prostřednictvím intenzivního vzorkování. Kódovanou jednotkou byly determinant výuky. Ty byly sledovány metodou induktivní analýzy, pomocí kódování v programu Atlas.ti. Výsledky: Ve třech etapách studia jsme v reflexích vysledovali výskyt a kvalitu 29 determinant výuky přiřazených do tří okruhů: ontodidaktického, psychodidaktického a psychologického. Ontodidaktický okruh zahrnuje 9 determinant výuky a 576 kódovaných jednotek, psychodidaktický 16 determinant výuky a 310 kódovaných jednotek, psychologický okruh 20 determinant výuky a 490 kódovaných jednotek. Při srovnání etap studia byl zjištěn postupný pokles četnosti kódů identifikovaných v psychologickém okruhu a nárůst četnosti v okruhu psychodidaktickém. Závěry: Z analýzy obsahu reflexí vyplývá, že jejich autoři pohlížejí na kódované determinanty výuky převážně sdruženou perspektivou oborové didaktiky a psychologie. Tato tendence zesiluje během studia s nárůstem oborově didaktických poznatků. Uvedená zjištění nově zdůrazňují otázku, do jaké míry a kvality se v konkrétních předmětech učitelského vzdělávání uplatňuje psychodidaktické hledisko: propojení poznatků oborové didaktiky a pedagogické psychologie do komplexní psychodidaktické kompetence pro činnost učitele ve školní třídě.
Název v anglickém jazyce
Psychodidactic Issue in the Reflective Practice of Future Teachers
Popis výsledku anglicky
Aim – Th e aim of the article is to introduce th e issue of psychodidactics with regard to the relationships between educational theory and practice and to contribute to the discussion on the application of the psychodidactic point of view in teacher education. Methods – Th e subject of the qualitative analysis we re written refl ections of teaching developed according to the transdidactic approach by the 3A methodology by teacher students in three stages of their studies. From a total of 479 refl ections, we selected 45 texts from 15 students from nine fi elds of study. Th e selection was made by intensive sampling. Th e coded unit was determinants of teaching. Th ese were monitored by the inductive analysis method, using coding in the Atlas.ti program. Results – In the three stages of study, we observed t he occurrence and quality of refl ection of the 29 determinants of teaching assigned to three areas: ontodidactic, psychodidactic, psychological. The ontodidactic area includes 9 teaching determinants and 576 coded units, the psychodidactic area includes 16 teaching determinants and 310 coded units, the psychological area includes 20 teaching determinants and 490 coded units. When comparing the stages of study, we found a reduction in the frequency of codes identifi ed in the psychological area and an increase in the frequency in the psychodidactic area. Conclusions – Th e analysis of the content of the students’ refl ections shows that their authors view the coded determinants of teaching mainly from a combined perspective of didactics and psychology. Th is trend intensifi es during the study with an increase in disciplinary didactic knowledge. Th ese fi ndings newly emphasize the question of the extent and quality to which the psychodidactic aspect is applied in specifi c subjects of teacher education: the integration of the knowledge of didactics and educational psychology into a complex psychodidactic competence for teacher activities in the classroom.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
173-199
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—