Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Psychodidaktická problematika v reflektivní praxi budoucích učitelů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907175" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907175 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/49777513:23420/23:43969583

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2306" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2306</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2022.2306" target="_blank" >10.14712/23362189.2022.2306</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Psychodidaktická problematika v reflektivní praxi budoucích učitelů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je představit problematiku psychodidaktiky s ohledem na vztahy mezi vzdělávací teorií a praxí a přispět do diskuse o uplatnění psychodidaktického hlediska v učitelském vzdělávání. Metody: Předmětem kvalitativní analýzy byly písemné reflexe výuky vypracované podle transdidaktického přístupu metodikou 3A studenty učitelství ve třech etapách jejich studia. Z celkem 479 reflexí jsme vybrali 45 textů od 15 studentů z devíti studijních oborů. Výběr proběhl prostřednictvím intenzivního vzorkování. Kódovanou jednotkou byly determinant výuky. Ty byly sledovány metodou induktivní analýzy, pomocí kódování v programu Atlas.ti. Výsledky: Ve třech etapách studia jsme v reflexích vysledovali výskyt a kvalitu 29 determinant výuky přiřazených do tří okruhů: ontodidaktického, psychodidaktického a psychologického. Ontodidaktický okruh zahrnuje 9 determinant výuky a 576 kódovaných jednotek, psychodidaktický 16 determinant výuky a 310 kódovaných jednotek, psychologický okruh 20 determinant výuky a 490 kódovaných jednotek. Při srovnání etap studia byl zjištěn postupný pokles četnosti kódů identifikovaných v psychologickém okruhu a nárůst četnosti v okruhu psychodidaktickém. Závěry: Z analýzy obsahu reflexí vyplývá, že jejich autoři pohlížejí na kódované determinanty výuky převážně sdruženou perspektivou oborové didaktiky a psychologie. Tato tendence zesiluje během studia s nárůstem oborově didaktických poznatků. Uvedená zjištění nově zdůrazňují otázku, do jaké míry a kvality se v konkrétních předmětech učitelského vzdělávání uplatňuje psychodidaktické hledisko: propojení poznatků oborové didaktiky a pedagogické psychologie do komplexní psychodidaktické kompetence pro činnost učitele ve školní třídě.

  • Název v anglickém jazyce

    Psychodidactic Issue in the Reflective Practice of Future Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    Aim – Th e aim of the article is to introduce th e issue of psychodidactics with regard to the relationships between educational theory and practice and to contribute to the discussion on the application of the psychodidactic point of view in teacher education. Methods – Th e subject of the qualitative analysis we re written refl ections of teaching developed according to the transdidactic approach by the 3A methodology by teacher students in three stages of their studies. From a total of 479 refl ections, we selected 45 texts from 15 students from nine fi elds of study. Th e selection was made by intensive sampling. Th e coded unit was determinants of teaching. Th ese were monitored by the inductive analysis method, using coding in the Atlas.ti program. Results – In the three stages of study, we observed t he occurrence and quality of refl ection of the 29 determinants of teaching assigned to three areas: ontodidactic, psychodidactic, psychological. The ontodidactic area includes 9 teaching determinants and 576 coded units, the psychodidactic area includes 16 teaching determinants and 310 coded units, the psychological area includes 20 teaching determinants and 490 coded units. When comparing the stages of study, we found a reduction in the frequency of codes identifi ed in the psychological area and an increase in the frequency in the psychodidactic area. Conclusions – Th e analysis of the content of the students’ refl ections shows that their authors view the coded determinants of teaching mainly from a combined perspective of didactics and psychology. Th is trend intensifi es during the study with an increase in disciplinary didactic knowledge. Th ese fi ndings newly emphasize the question of the extent and quality to which the psychodidactic aspect is applied in specifi c subjects of teacher education: the integration of the knowledge of didactics and educational psychology into a complex psychodidactic competence for teacher activities in the classroom.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    173-199

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus