Didaktika obecné didaktiky: Od deklarativní znalosti pojmů směrem k rozvoji didaktického myšlení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10404047" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10404047 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BKEW9wMyMJ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BKEW9wMyMJ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2019.1516" target="_blank" >10.14712/23362189.2019.1516</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktika obecné didaktiky: Od deklarativní znalosti pojmů směrem k rozvoji didaktického myšlení
Popis výsledku v původním jazyce
Obecná didaktika má klíčové postavení ve studijních plánech navazujícího magisterského studia oborů učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů a právem se od ní očekává položení teoretických základů učitelské profese. Tato studie sleduje tři hlavní cíle: refl ektovat vzdělávací potřeby budoucích učitelů, zpracovat tematickou analýzu nejpoužívanějších vysokoškolských učebnic obecné didaktiky a analyzovat proces inovací výuky obecné didaktiky ve světle požadavků na kvalitu vysokoškolské výuky. Osmiletý proces inovací je ilustrován průběžnými výsledky studentského hodnocení výuky, dále jsou analyzovány základní aspekty výuky předmětu obecná didaktika: cíle předmětu, obsah, zkouška, činnosti ve výuce i mimo výuku a využívání příkladů z praxe. Záměrem těchto inovací bylo postupně dojít k vyváženému modelu výuky obecné didaktiky založenému na propojování teorií učení a výsledků empirického pedagogického výzkumu s porozuměním konkrétním didaktickým situacím. Hlavním výsledkem této studie je šest požadavků na výuku obecné didaktiky v učitelských studijních programech.
Název v anglickém jazyce
Didactics of General Didactics: From declarative knowledge towards the development of didactic thinking
Popis výsledku anglicky
General didactics has a key position in the study plans of master's degrees in the fi elds of teaching of general educational subjects, and it is general didactics that we expect to lay the theoretical foundations of the teaching profession. Th is study has three main goals: to refl ect on the educational needs of future teachers, to present a thematic analysis of the most frequently used university textbooks of general didactics, and to analyse the process of innovation of the teaching of general didactics in the light of demands for quality in university teaching. Th e eight-year process of innovation is illustrated by the interim results of student evaluations of teaching, and the basic aspects of the teaching of the subject of general didactics are analysed: the goals of the subject, content, examination, activity in teaching and apart from teaching and use of examples from practice. Th e aim of these innovations has been to arrive by progressive steps at a balanced model of the teaching of general didactics, based on the integration of the theory of teaching and the results of empirical educational research with an understanding of concrete didactic situations. Th e main result of this study is six requirements on the teaching of general didactics in degree courses in teaching.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
Vol 69
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
316-332
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—