Vliv pregraduálního vzdělání na profesní počátky ve školní praxi pohledem začínajících učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10416232" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10416232 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7.SZiHxDLB" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7.SZiHxDLB</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2019.1502" target="_blank" >10.14712/23362189.2019.1502</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv pregraduálního vzdělání na profesní počátky ve školní praxi pohledem začínajících učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představit, jak sledovaní začínající učitelé vnímají vliv pregraduální přípravy na své první roky praxe a jaké lze na základě toho vysledovat možnosti zkvalitnění přípravy budoucích učitelů. Metody. Výzkumný vzorek se skládá ze třinácti začínajících učitelů biologie/přírodopisu s praxí od jednoho do pěti let. Data byla získána prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů a byla analyzována metodou zakotvené teorie. Z výsledků vyplývá, že nejlépe byla hodnocena složka odborné biologické přípravy, největší rezervy vykazovala složka pedagogicko-psychologická před oborově didaktickou. Obě složky pregraduální přípravy vykazující rezervy navrhovali respondenti posílit o pedagogické náslechy, aplikaci zážitkové výuky nebo zprostředkování výuky vysokoškolskými pedagogy či odborníky s reálnou pracovní zkušeností ve školství. Hodnocení pregraduální přípravy bylo ovlivněno šokem z reality vycházejícího z nepřiměřeného očekávání začínajících učitelů. Závěry. Za přínos této studie považujeme skutečnost, že přes jistou individuálnost názorů byly pozorovány určité trendy, které by bylo možné zohlednit při přípravě vzdělávacích programů budoucích učitelů, a dále to, že se nám podařilo rozkrýt klíčové spojitosti mezi jednotlivými složkami pregraduální přípravy ve vztahu ke zvládání školní reality začínajícími učiteli, což bylo vizualizováno abstraktním schématem v podobě tetraedru.
Název v anglickém jazyce
Professional Beginnings in School Practice from the Perspective of Novice Teachers
Popis výsledku anglicky
Th e aim of the paper is to present how the novice teachers who were followed perceive the impact of undergraduate training on their fi rst years of practice and what can be seen in this way to improve the quality of training of future teachers. Methods: Th e research sample consists of thirteen novice biology teachers with experience ranging from one to fi ve years. Th e data was obtained through in-depth semi-structured interviews and was analysed by grounded theory. Th e results show that the component of vocational biological training was the one which was evaluated most highly, with the pedagogical-psychological component before the (subject-related) didactic component causing the greatest reservations. As part of the pedagogical-psychological and didactic component of undergraduate training, the teachers suggested increasing the amount of classroom observation, the application of experiential teaching, or the mediation of teaching by university educators or experts with real work experience in school practice. Th e assessment of their undergraduate training was infl uenced by the shock of the reality of school, caused by the unrealistic expectations of novice teachers. Conclusions: We consider the contribution of this study to be that despite a certain individuality of views, some trends have been observed that could be taken into account in the preparation of future teacher education programmes, and that we have managed to uncover the key links between the diff erent components of undergraduate training, which was visualized by means of an abstract scheme in the form of a tetrahedron.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
225-251
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—