Umělecké dílo jako exemplární paradigma a dialektický obraz. Analogie mezi koncepty Giorgia Agambena a Waltera Benjamina
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24520%2F18%3A00006170" target="_blank" >RIV/46747885:24520/18:00006170 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umělecké dílo jako exemplární paradigma a dialektický obraz. Analogie mezi koncepty Giorgia Agambena a Waltera Benjamina
Popis výsledku v původním jazyce
Úvaha se týká konceptu paradigmatu v jeho dimenzi systémové a dimenze exemplární. V tomto kontextu je uvedena interpretace paradigmatu Giorgia Agambena. Paradigma je chápáno jako specifický druh analogického vědění, které se vyhýbá dichotomickým kategoriím. Každé umělecké dílo, ať již historické (t.j. `kanonizované`) nebo současné funguje ve smyslu paradigmatického příkladu. Současná umělecká díla mohou být ukázána jako paradigma nebo exemplum, jejichž `hodnota`nebo `smysl` nemůže být dána indentifikovatelným pravidlem, ale svoji vlastní exemplifikací, svým vlastním vyjádřením. Historická umělecká díla mohou být interpretována nejen ve smyslu systému, ale mohou být interpretována také jako paradigmatický příklad. K pojmu paradigmatického příkladu připojuji pojem dialektického obrazu Waltera Benjamina. Snažím se najít podobnosti a analogie v obou přístupech. Jejich srovnání mi umožňuje reflektovat povahu uměleckého díla a jeho vztah k interpretativnímu a historickému kontextu.
Název v anglickém jazyce
The Artwork as Exemplary Paradigm and Dialectical Image: An Analogy between the Concepts of Giorgio Agamben and Walter Benjamin
Popis výsledku anglicky
The consideration relates to the concept of paradigm in its dimension of a system and its dimension of an exemplum. In this context, Giorgio Agamben`s interpretation of paradigm in the sense of an exemplum is mentioned. It is understood as a specific kind of analogical knowledge that avoids dichotomus categories. every work of art, whether historical (i.e., `canonized`) or contenporary, actually works in term of the paradigmatic exemplum. Contemporary works of art could be shown as a paradigm or an exemplum, whose `value` or `meaning` cannot be given by an identifiable rule, but by its own exemplification, its own expression. Historical works of art can be interpreted not only in their dimension of the system, but they can be also reinterpreted as the paradigmatic exemplum. To the notion of exemplary paradigm, I add the concept of the dialectical image of Walter Benjamin. I try to find similarities and analogies in both approaches. Their comparison allowed me to reflect the nature of the work of art and its relation to the interpretative and historical context.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
24
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
6-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—