Způsob určování rozchodu žlábkových kolejí a zařízení pro měření profilu a/nebo rozchodu žlábkových kolejí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24620%2F21%3A00009152" target="_blank" >RIV/46747885:24620/21:00009152 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/Patents/FullDocuments/308/308999.pdf" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/Patents/FullDocuments/308/308999.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Způsob určování rozchodu žlábkových kolejí a zařízení pro měření profilu a/nebo rozchodu žlábkových kolejí
Popis výsledku v původním jazyce
Způsob určování rozchodu žlábkových kolejí pomocí dvojice odměřovacích zařízení, z nichž každé je umístěno na drážním vozidle nad jednou z kolejnic a obsahuje liniový laser a kameru, spočívá v tom, že každá z kolejnic se ozařuje liniovým laserem příslušného odměřovacího zařízení, přičemž svazky paprsků obou liniových laserů leží v jedné rovině kolmé na kolejnice a obraz povrchu obou kolejnic v místě ozáření se ve stejném okamžiku sejme kamerou příslušného odměřovacího zařízení. Načež se oba obrazy současně přivedou na vstup vyhodnocovacího zařízení, v němž se sloučí do společného snímku, v němž se vytvoří snímky profilů obou kolejnic a na temena hlav profilů obou kolejnic se položí tečna (t), načež se ve vzdálenosti 4 mm až 14 mm pod touto tečnou (t) vede s tečnou (t) rovnoběžná přímka (r), která protíná žlábky obou kolejnic. Z rozteče (d) průsečíků (P1, P2) této přímky (r) s vnějšími stěnami žlábků obou kolejnic a předem stanovené konstanty (k) referenční vzdálenosti obrazů se stanoví rozchod kolejí, jemuž se přiřadí souřadnice měřeného místa a uloží se do paměti vyhodnocovacího zařízení. Dále je rovněž popsáno zařízení pro měření profilu a/nebo rozchodu žlábkových kolejí obsahující dvojici odměřovacích zařízení, přičemž v každém z nich je uspořádán liniový laser a kamery, které jsou připojeny na vyhodnocovací zařízení. Výsledek je využíván spoluřešitelem projektu, tj. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. na základě Smlouvy o využití výsledků výzkumu a vývoje ze dne 21.12.2020.
Název v anglickém jazyce
Method of determining the track gauge and device for measuring the profile and / or track gauge
Popis výsledku anglicky
The method of determining the track gauge with a pair of measuring devices, each of which is located on a railway vehicle above one of the rails and comprises a line laser and a camera, consists of each of the rails is irradiated with a line laser of the respective measuring device, the beams of the two line lasers lying in one plane perpendicular to the rails and an image of the surface of both rails at the irradiation location is taken at the same time by the camera of the respective measuring device. Then the two images are simultaneously fed to the input of the evaluation device, in which they are combined into a common image, in which images of the profiles of both rails are taken and a tangent (t) is placed on the tops of the profile heads of both rails and then at a distance of 4 mm to 14 mm below this tangent (t) is a line (r) parallel to the tangent (t), which intersects the grooves of the two rails. From the spacing (d) of the intersections (P1, P2) of this line (r) with the outer walls of the grooves of both rails and the predetermined constant (k) of the reference distance of the images, the track gauge is determined, assigned coordinates and measured in the memory of the evaluation device. Also described is an apparatus for measuring the profile and / or the track gauge comprising a pair of measuring devices, in each of which a line laser and a camera are arranged, which are connected to an evaluation device. The result is used by the co-investigator of the project, ie the Transport Company of Liberec and Jablonec nad Nisou, a.s. on the basis of the Agreement on the Utilization of Research and Development Results of 21.12.2020.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03010459" target="_blank" >TH03010459: Provozní diagnostika profilu a rozchodu tramvajových kolejí pod zatížením</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
308999
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
29. 9. 2021
Název vlastníka
Technická univerzita v Liberci
Způsob využití
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence