Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výhybka pro vysokorychlostní trati

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46962778%3A_____%2F19%3AN0000002" target="_blank" >RIV/46962778:_____/19:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.cesti.cz" target="_blank" >http://www.cesti.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výhybka pro vysokorychlostní trati

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stěžejní činností v aktivitě 2.7 „Výhybky a výhybkové konstrukce pro vysoké rychlosti“ je zejména připravit výrobu vysokorychlostní výhybky na vložení a na úspěšné testování v trati. Za tímto účelem v průběhu řešení projektu CESTI proběhla celá řada externích i interních zkoušek prvků vysokorychlostní výhybky, a to z hlediska následujících dílčích oblastí: • kolejová část výhybky zahrnující samotné kolejnice (vč. návrhu tvaru pojížděných ploch), systémy upevnění, pražce a konstrukční součásti srdcovky s pohyblivými hroty (PHS), tzn. zejména pohyblivý hrot a rám PHS; • část přestavných a závěrových systémů zahrnující návrh vlastního přestavného mechanismu na bázi hydraulického principu vč. závěrových systémů, modulů kontroly a dalších souvisejících prvků jako napojení a kompatibilitu se stávajícím systémem ovládání a zabezpečení železničních stanic ve správě SŽDC; • část elektrického ohřevu výhybky zahrnující návrh samotného zařízení s topnicemi a systémem zapojení a komunikace se systémem ovládání používaným na stávajících výhybkách ve správě SŽDC. Elektrický ohřev výhybky zahrnuje elektrický ohřev výměny (pohyblivé jazyky a také opornice) a srdcovky (pohyblivý hrot) a rámů závěrového systému; • část materiálová zahrnující materiálové inovace, jakými je např. zhotovení rámu PHS z odolnější bainitické oceli, odlévané podkladnice, perlitizaci jazyků; • část technologie montáže, přepravy, pokládky a manipulace zahrnující návrh transportu a instalace výhybky jak v trati, tak manipulaci po výrobním závodě, a to zejména dlouhých výhybkových dílů, kterými jsou zejména výměnová část s jazykem a opornicí o přibližné délce 50 m. Pro ověření vysokorychlostní výhybky z hlediska výše uvedených oblastí zájmu byl vytvořen funkční vzorek sestávající z výměnové části a srdcovkové části výhybek následujících typů: J60-1:33,5-8000/4000/14000-L-l/p-DTZ-b-KS-PHS-E2-K(1:40) s přestavnými a závěrovými systémy vyvinutými v DT (DTZ6/3) a typu: J60-1:33,5-8000/4000/14000-zlp-L-p-ČZP-b-KS-PHS-E2-K(1:40) s přestavnými a závěrovými systémy vyvinutými v AŽD. Na zkušební pracoviště v areálu DT – Výhybkárny a strojírny, a.s. byly instalovány od obou alternativ vysokorychlostních výhybek pro rychlost 160 km/h v odbočné větvi a 350 km/h v přímé větvi vždy výměnová část a srdcovková část výhybek. Oba dílčí funkční vzorky byly instalovány ložnou plochou pražců na rošt vytvořený z užitých širokopatních kolejnic. Následně proběhla nivelace temen kolejnicových pásů, čímž mohla být místa s odchylnou výškou uvedena do správné jednotné výškové polohy pomocí podkládání pražců. Následně proběhlo zasypání štěrkem přibližně do poloviny výšky pražce, a to zejména pro autentické vzezření vzorků výhybek. Po sestavení kolejové části výhybky byly instalovány přestavné a závěrové systémy; do prvního vzorku systémy DTZ 6/3 (připraveno pro neprovozní zkoušky v roce 2015) a do druhého vzorku systémy AŽD (připraveno pro neprovozní zkoušky v roce 2017, jedná se o inovované standardně používané elektromotorické přestavníky a čelisťové závěry).

  • Název v anglickém jazyce

    High speed railway turnout

  • Popis výsledku anglicky

    The main activity in 2.7 "Switches and switch constructions for high speeds" is in particular to prepare the production of a high-speed turnout for installation and for successful testing in the railway track. For this purpose, during the solution of the CESTI project, a number of external and internal tests of high-speed turnout elements were carried out, in terms of the following sub-areas: • the track part of the switch including the rails themselves (incl. design of the shape of the running surfaces), fastening systems, sleepers and structural components of the crossing with movable parts, ie. in particular the movable blade and the cast frame; • part of actuation and locking system including design of own mechanism based on hydraulic principle incl. detection modules and other related elements such as connection and compatibility with the existing control system of railway stations managed by Czech railways; • part of the electric heating of the switch including the design of the device itself with heaters and a system of connection and communication with the control system used on the existing turnouts managed by Czech railways. Electric heating of the switch includes electric heating of the half set of switches (movable switch rails as well as stock rails) and the crossing (movable blade) and the frames of the actuation and locking system; • material part including material innovations, such as making cast frame from more durable bainitic steel, cast bases, tongue pearlitization; • part of the technology of assembly, transport, laying and handling, including the design of transport and installation of the switch both in the track and handling after the production plant, especially long switch parts, which are mainly the switch panel with switch rails and stock rails of approximately 50 m. To verify the high-speed switch in terms of the above areas of interest, a functional sample was created consisting of an switch panel and a crossing panel of the following types of switches: J60-1:33,5-8000 / 4000/14000-L-l / p-DTZ-b-KS-PHS-E2-K (1:40) with ALD systems developed in DT (DTZ 6/3) and type: J60-1:33,5-8000 / 4000/14000-zlp-L-p-ČZP-b-KS-PHS-E2-K (1:40) with ALD system developed in a company AŽD. To the test workplace in the area of ​​DT company from both alternatives of high-speed turnouts for speeds of 160 kph in the branch line and 350 kph in the main line, the switch panel and the crossing panel of the turnouts were installed.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    J60-1:33,5

  • Číselná identifikace

    TE01020168V175

  • Technické parametry

    Funkční vzorek slouží zejména pro přípravu výroby vysokorychlostní výhybky a vložení a úspěšné testování v trati. Za tímto účelem v průběhu řešení projektu CESTI proběhla celá řada externích i interních zkoušek prvků vysokorychlostní výhybky, a to z hlediska následujících dílčích oblastí: • kolejová část výhybky zahrnující samotné kolejnice (vč. návrhu tvaru pojížděných ploch), systémy upevnění, pražce a konstrukční součásti srdcovky s pohyblivými hroty (PHS), tzn. zejména pohyblivý hrot a rám PHS; • část přestavných a závěrových systémů zahrnující návrh vlastního přestavného mechanismu na bázi hydraulického principu vč. závěrových systémů, modulů kontroly a dalších souvisejících prvků jako napojení a kompatibilitu se stávajícím systémem ovládání a zabezpečení železničních stanic ve správě SŽDC; • část elektrického ohřevu výhybky zahrnující návrh samotného zařízení s topnicemi a systémem zapojení a komunikace se systémem ovládání používaným na stávajících výhybkách ve správě SŽDC. Elektrický ohřev výhybky zahrnuje elektrický ohřev výměny (pohyblivé jazyky a také opornice) a srdcovky (pohyblivý hrot) a rámů závěrového systému; • část materiálová zahrnující materiálové inovace, jakými je např. zhotovení rámu PHS z odolnější bainitické oceli, odlévané podkladnice, perlitizaci jazyků; • část technologie montáže, přepravy, pokládky a manipulace zahrnující návrh transportu a instalace výhybky jak v trati, tak manipulaci po výrobním závodě, a to zejména dlouhých výhybkových dílů, kterými jsou zejména výměnová část s jazykem a opornicí o přibližné délce 50 m. Pro ověření vysokorychlostní výhybky z hlediska výše uvedených oblastí zájmu byl vytvořen funkční vzorek sestávající z výměnové části a srdcovkové části výhybek následujících typů: • J60-1:33,5-8000/4000/14000-L-l/p-DTZ-b-KS-PHS-E2-K(1:40) s přestavnými a závěrovými systémy vyvinutými v DT (DTZ6/3) a typu: • J60-1:33,5-8000/4000/14000-zlp-L-p-ČZP-b-KS-PHS-E2-K(1:40) s přestavnými a závěrovými systémy vyvinutými v AŽD.

  • Ekonomické parametry

    Vytvoření funkčního vzorku, na kterém byla vyzkoušena řada dosud neověřených technických zařízení nejen v rámci neprovozních zkoušek, umožnila předejít případným problémům, které by se mohly vyskytnout za reálného provozu v případě ověřování nové konstrukce přímo v trati. Na funkčním vzorku mohly být v průběhu vývoje jednotlivé prvky dle zjištěných nedokonalostí ihned upraveny a odzkoušeny prakticky. Ušetřilo se tedy obtížně vyčíslitelné množství nákladů, které by v případě poruchy stály náklady na výluky a související opravný zásah přímo za provozu v trati. Rovněž výroba kritických dílů výhybky, jako jsou zejména dlouhé jazyky a opornice, vedla k upřesnění technologie výroby a manipulace po výrobním závodě. Přispělo to rovněž představě o budoucím chování výhybkových dílů při převozu na stavbu.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    46962778

  • Název vlastníka

    DT - Výhybkárna a strojírna, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    http://www.cesti.cz