Hamlet or The long night at Wartburg never ends. The literary scene in West Germany in the immediate post-war period and during the first Adenauer years as viewed by the re-emigrant Alfred Döblin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F16%3AN0000250" target="_blank" >RIV/47813059:19240/16:N0000250 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Hamlet oder Die lange Wartburg-Nacht nimmt kein Ende. Die westdeutsche Literaturlandschaft der Nachkriegs- und frühen Adenauer-Zeit aus der Sicht des Re-Emigranten Alfred Döblin
Popis výsledku v původním jazyce
Der Konflikt zwischen Künstler und Gesellschaft, der von Wagners Oper ‚Tannhäuser‘ thematisiert wird, ist durchaus real und „modern“. In der deutschen Geschichte ist er keine Seltenheit. „Die Wahrheitsfanatiker“ unter den Künstlern, Akademikern und Intellektuellen wurden wiederholt ausgegrenzt, boykottiert und verhöhnt. Einer von ihnen war auch Alfred Döblin, heute ein halbvergessener Romanautor, der nach dem Ende des im Exil verbrachten Zweiten Weltkriegs nach Deutschland zurückgekehrt ist, um an dessen geistigem Wiederaufbau teilzunehmen. Sein Roman ‚Hamlet oder Die lange Nacht nimmt ein Ende‘ ist als Döblins Beitrag zur „Trauerarbeit“ zu verstehen. Das Ziel dieser Studie besteht darin, sich die Probleme ins Gedächtnis zu rufen, mit denen sich Döblin in der jungen Bundesrepublik auseinanderzusetzen hatte, und diese Probleme am Beispiel von Döblins ‚Hamlet‘ zu veranschaulichen. Als Rahmen kann hier Wagner ‚Tannhäuser‘ dienen, zu dem Döblin eine sehr persönliche Beziehung hatte.
Název v anglickém jazyce
Hamlet or The long night at Wartburg never ends. The literary scene in West Germany in the immediate post-war period and during the first Adenauer years as viewed by the re-emigrant Alfred Döblin
Popis výsledku anglicky
The theme of Wagner’s opera ‘Tannhäuser’ is the conflict between the artist and society, between non-conformism and servility to the dictates of a regime, with all its dogmas and taboos. This theme remains real and ‘modern’ to this day, and it has been acted out several times in German history. ‘Truth fanatics’ – artists, academics and intellectuals – have repeatedly been ostracized, boycotted or mocked. One such figure was Alfred Döblin, nowadays a half-forgotten novelist who returned to post-war Germany after several years of exile to participate in the country’s spiritual regeneration. Döblin’s novel ‘Hamlet oder Die lange Nacht nimmt ein Ende’ – begun during the writer’s Hollywood exile – can be viewed as a work of ‘Trauerarbeit’ – a way of dealing with the Nazi past. This paper examines the questions asked by Döblin and the problems he faced in the nascent Federal Republic of Germany, using his ‘Hamlet’ as a source of illustrative examples. Wagner’s ‘Tannhäuser’ – a work to which Döblin was strongly drawn – serves as a framework.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia Germanistica
ISSN
1803-408X
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
123-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—