Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Regionální (popř. nářeční) frazeologie češtiny v kontextu výuky jazyka (s ohledem na nářeční situaci českého jihu).

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F19%3AA0000513" target="_blank" >RIV/47813059:19240/19:A0000513 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Regionální (popř. nářeční) frazeologie češtiny v kontextu výuky jazyka (s ohledem na nářeční situaci českého jihu).

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vzhledem k didaktickému zaměření sborníku je náš příspěvek strukturován především tematicky; v souladu s výukovým plánem dialektologických praktik na vysoké škole. Volba témat tak není ovlivněna subjektivním výběrem, ale spíše rozložením jednotlivých zkoumaných celků. Koncepce výuky však nikdy nemůže být zcela jednoznačná; vždy je nutné přihlížet k dalšímu kontextu studijních programů posluchačů (zejména v návaznosti na požadavky dalšího studia). Primárním cílem dialektologického výzkumu frazémů a parémií tu nebylo zaměření na metodiku. Nicméně návaznost na výukový program je při výkladu jednotlivých problémů nesporně přínosem. Zvolený tematický výběr je zúžen na systémový, regionální či nářeční charakter frazémů a parémií (z diachronního i synchronního pohledu; zejména v jihočeských lokalitách Doudlebska, Českobudějovicka a Blat). Kromě odkazů k vývoji frazémů a parémií (obzvláště od doby obrozenecké) se tak náš výklad dostává na pomezí historickosémantické teorie na straně jedné a systémové klasifikace víceslovných jednotek na straně druhé. Výukový program pak může (v budoucnu) napomoci s přípravou projektu frazeologického slovníku českého jihu a západu. Protože je nezbytné do výkladu zahrnout rovněž lexikografickou analýzu (z hlediska předmětu výzkumu i vzhledem k výběru), nabývá na významu struktura metod i prostředků výzkumu. Výuka dialektické frazeologie (v rámci výzkumu jihočeských nářečí) může být inovativní nejen v rámci české a slovanské dialektologie, ale (sekundárně) také při studentském terénním výzkumu.

  • Název v anglickém jazyce

    Regional (or dialectal) phraseology of Czech in the context of language teaching (with regard to the dialect situation of the Czech South)

  • Popis výsledku anglicky

    The article is structured thematically; in accordance with the didactic plan of teaching dialectological practices at university. The choice of topics is not influenced by the subjective selection but rather by the distribution of the individual units examined. However, it is always necessary to take into account the context of the study programs of the students (and the requirements of further study programs). However, the primary objective was not to focus on methodology; very important is the relevance of practises to the training program. The systemic, regional or dialectical nature of phrasemes and parhemies (from diachronic and synchronous view, from the time of the national revival, in the localities of the Czech South: in the regions of Doudlebsko, České Budějovice and Blata). The interpretation is on the boundary between the historical and semantic theory and the system classification of the multi-word units. In the future students are expected to collaborate on the preparation of the phraseological dictionary dictionary of the Czech South and West. Because it is necessary to include also lexicographic analysis (both from the point of view of the research subject and the selection), the structure of the methods and means of research is important to present. The teaching of dialectical phraseology can be innovative in the context of Czech and Slavic dialectics as well as (secondary) during student field research.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Frazeologija, učenje i poučavanje. Zbornik radova s Međunarodne znanstvene konferencije Slavofraz održane od 19. do 21. travnja 2018. godine u Rijeci.

  • ISBN

    9789537975869

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    65-81

  • Název nakladatele

    Sveučilište u Rijeci: Tempora, Filozofski fakultet Rijeka

  • Místo vydání

    Rijeka

  • Místo konání akce

    Rijeka

  • Datum konání akce

    1. 1. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku