Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On Numerical 2D P Colonies with the Blackboard and the Gray Wolf Algorithm

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F21%3AA0000840" target="_blank" >RIV/47813059:19240/21:A0000840 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-77102-7_10" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-77102-7_10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-77102-7_10" target="_blank" >10.1007/978-3-030-77102-7_10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On Numerical 2D P Colonies with the Blackboard and the Gray Wolf Algorithm

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The 2D P colonies were introduced as a theoretical model of the multi-agent system for observing the behavior of the community of very simple agents living in the shared environment. Each agent is equipped with a set of programs consisting of a small number of simple rules. These programs allow the agent to act and move in the environment. The 2D P colonies showed to be suitable for the simulations of various (not only) multi-agent systems, and natural phenomena, like the flash floods. The gray wolf algorithm is the optimization-based algorithm inspired by social dynamics found in packs of gray wolves and by their ability to create hierarchies, in which every member has a clearly defined role, dynamically. The wolves’ primary goal is to find and hunt down prey, which in our case equals finding the optimal solution to the given problem. The gray wolf algorithm displays positive results thanks to the principles of randomness and communication between wolves. In this paper, we follow our previous research on the numerical 2D P colony with the blackboard. We present the results of the computer simulation of numerical 2D P colonies and we compare these results with original gray wolf algorithm.

  • Název v anglickém jazyce

    On Numerical 2D P Colonies with the Blackboard and the Gray Wolf Algorithm

  • Popis výsledku anglicky

    The 2D P colonies were introduced as a theoretical model of the multi-agent system for observing the behavior of the community of very simple agents living in the shared environment. Each agent is equipped with a set of programs consisting of a small number of simple rules. These programs allow the agent to act and move in the environment. The 2D P colonies showed to be suitable for the simulations of various (not only) multi-agent systems, and natural phenomena, like the flash floods. The gray wolf algorithm is the optimization-based algorithm inspired by social dynamics found in packs of gray wolves and by their ability to create hierarchies, in which every member has a clearly defined role, dynamically. The wolves’ primary goal is to find and hunt down prey, which in our case equals finding the optimal solution to the given problem. The gray wolf algorithm displays positive results thanks to the principles of randomness and communication between wolves. In this paper, we follow our previous research on the numerical 2D P colony with the blackboard. We present the results of the computer simulation of numerical 2D P colonies and we compare these results with original gray wolf algorithm.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LQ1602" target="_blank" >LQ1602: IT4Innovations excellence in science</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    CMC 2020: Membrane Computing: 21st International Conference, CMC 2020, Virtual Event, September 14–18, 2020, Revised Selected Papers

  • ISBN

    9783030771010

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    161-177

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Cham

  • Místo konání akce

    Virtual event

  • Datum konání akce

    14. 9. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku