Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F23%3A43966367" target="_blank" >RIV/49777513:23210/23:43966367 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-15758-5_23" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-15758-5_23</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-15758-5_23" target="_blank" >10.1007/978-3-031-15758-5_23</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage
Popis výsledku v původním jazyce
Driving a road vehicle on uneven roads causes its bodywork to vibrate. The vibration of the bodywork can result in fatigue damage of critical bodywork nodes. In the case of buses (trolleybuses, battery electric buses), the critical structural nodes are welds of thin-walled profiles, most often corners of openings for doors and windows. The fatigue properties of critical structural nodes are expressed by S-N lines. S-N lines can be determined in advance by performing laboratory fatigue tests. The time series data of stresses in the bodywork have the character of a random process. These stresses can only be determined with sufficient accuracy by strain gauge measurements, either while the vehicle is running on real tracks or on a proving ground. Fatigue damage can then be estimated using the appropriatefatigue damage accumulation hypothesis. The paper demonstrates a case study that uses data from the authors’ practical cooperation with bus producers.
Název v anglickém jazyce
Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage
Popis výsledku anglicky
Driving a road vehicle on uneven roads causes its bodywork to vibrate. The vibration of the bodywork can result in fatigue damage of critical bodywork nodes. In the case of buses (trolleybuses, battery electric buses), the critical structural nodes are welds of thin-walled profiles, most often corners of openings for doors and windows. The fatigue properties of critical structural nodes are expressed by S-N lines. S-N lines can be determined in advance by performing laboratory fatigue tests. The time series data of stresses in the bodywork have the character of a random process. These stresses can only be determined with sufficient accuracy by strain gauge measurements, either while the vehicle is running on real tracks or on a proving ground. Fatigue damage can then be estimated using the appropriatefatigue damage accumulation hypothesis. The paper demonstrates a case study that uses data from the authors’ practical cooperation with bus producers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV40260" target="_blank" >FV40260: On-line měření a analýzy provozního zatížení konstrukcí s adaptivními virtuálními modely</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Recent Trends in Wave Mechanics and Vibrations: Proceedings of WMVC 2022
ISBN
978-3-031-15757-8
ISSN
2211-0984
e-ISSN
2211-0992
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
241-248
Název nakladatele
Springer Nature
Místo vydání
Cham
Místo konání akce
Lisabon, Portugalsko
Datum konání akce
4. 7. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—