Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F23%3A43966367" target="_blank" >RIV/49777513:23210/23:43966367 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-15758-5_23" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-15758-5_23</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-15758-5_23" target="_blank" >10.1007/978-3-031-15758-5_23</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Driving a road vehicle on uneven roads causes its bodywork to vibrate. The vibration of the bodywork can result in fatigue damage of critical bodywork nodes. In the case of buses (trolleybuses, battery electric buses), the critical structural nodes are welds of thin-walled profiles, most often corners of openings for doors and windows. The fatigue properties of critical structural nodes are expressed by S-N lines. S-N lines can be determined in advance by performing laboratory fatigue tests. The time series data of stresses in the bodywork have the character of a random process. These stresses can only be determined with sufficient accuracy by strain gauge measurements, either while the vehicle is running on real tracks or on a proving ground. Fatigue damage can then be estimated using the appropriatefatigue damage accumulation hypothesis. The paper demonstrates a case study that uses data from the authors’ practical cooperation with bus producers.

  • Název v anglickém jazyce

    Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage

  • Popis výsledku anglicky

    Driving a road vehicle on uneven roads causes its bodywork to vibrate. The vibration of the bodywork can result in fatigue damage of critical bodywork nodes. In the case of buses (trolleybuses, battery electric buses), the critical structural nodes are welds of thin-walled profiles, most often corners of openings for doors and windows. The fatigue properties of critical structural nodes are expressed by S-N lines. S-N lines can be determined in advance by performing laboratory fatigue tests. The time series data of stresses in the bodywork have the character of a random process. These stresses can only be determined with sufficient accuracy by strain gauge measurements, either while the vehicle is running on real tracks or on a proving ground. Fatigue damage can then be estimated using the appropriatefatigue damage accumulation hypothesis. The paper demonstrates a case study that uses data from the authors’ practical cooperation with bus producers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FV40260" target="_blank" >FV40260: On-line měření a analýzy provozního zatížení konstrukcí s adaptivními virtuálními modely</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Recent Trends in Wave Mechanics and Vibrations: Proceedings of WMVC 2022

  • ISBN

    978-3-031-15757-8

  • ISSN

    2211-0984

  • e-ISSN

    2211-0992

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    241-248

  • Název nakladatele

    Springer Nature

  • Místo vydání

    Cham

  • Místo konání akce

    Lisabon, Portugalsko

  • Datum konání akce

    4. 7. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku