Metodika tvorby gradientních kontaktních povrchů kolejnic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F24%3A43975185" target="_blank" >RIV/49777513:23210/24:43975185 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216275:25510/24:39922590
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika tvorby gradientních kontaktních povrchů kolejnic
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika je předurčena k využití v oblasti železniční dopravy pro novovýrobu i opravy kolejnic v úsecích železničních tratí se zvýšeným provozním namáháním. Tzn. úseky s malými poloměry, ve kterých dochází k vysokým skluzovým a silovým účinkům v kontaktu kol s kolejnicemi a také v oblasti železničních zhlaví, jak samotných výhybek, tak oblouků odbočných kolejí. Metodiku lze využít také ve vybraných úsecích tramvajových tratí např. v zástavbě koleje do pozemní komunikace.
Název v anglickém jazyce
Methodology of creating gradient contact surfaces of rails
Popis výsledku anglicky
The methodology is predestined for use in the field of railway transport for new production and repairs of rails in sections of railway lines with increased operational stresses. That is, sections with small radii, where high slip and force effects occur in the contact of wheels with rails and also in the area of railway headers, both switches themselves and curves of sidings. The methodology can also be used in selected sections of tramway lines, e.g. in the embedment of the track into the road.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK02000177" target="_blank" >CK02000177: Prediktivní údržba kolejové dopravní cesty</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CK02000177-V10
Číslo předpisu
MD-2899/2024-730/48
Technické parametry
Uvedeným postupem je dosaženo zvýšení provozní odolnosti kontaktní plochy kolejnicového profilu, proti adhezivně-abrazivnímu opotřebení a zejména odolnosti proti iniciaci kontaktně-únavových trhlin. Prodloužení doby do iniciace únavových trhlin je zároveň spojeno s podstatným zvýšením odolnosti proti náhlému porušení kolejnicových profilů. MD-2899/2024-730/48. Smlouva o využití výsledků ze dne 9.10.2024 číslo: 2100/0116/24.
Ekonomické parametry
Zvýšení životnosti nově vkládaných kolejnic do koleje, respektive již provozovaných a podle této metodiky opravených kolejnic, aniž by se snížila životnost kol kolejových vozidel;Významná úspora spočívá také v tom, že samotný technologický postup navařování plazmou opotřebených, nebo kontaktní únavou poškozených kolejnic, je oproti stávajícím technologiím oprav podstatně méně energeticky i materiálově náročný,což má za následek značné finanční úspory.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy České republiky
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů