Torsional vibration in large variable speed drive systems: origin and mitigation methods
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23220%2F15%3A43925936" target="_blank" >RIV/49777513:23220/15:43925936 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?arnumber=7309169&newsearch=true&queryText=%20%09Torsional%20vibration%20in%20large%20variable%20speed%20drive%20systems:%20Origin%20and%20mitigation%20methods" target="_blank" >http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?arnumber=7309169&newsearch=true&queryText=%20%09Torsional%20vibration%20in%20large%20variable%20speed%20drive%20systems:%20Origin%20and%20mitigation%20methods</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/EPE.2015.7309169" target="_blank" >10.1109/EPE.2015.7309169</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Torsional vibration in large variable speed drive systems: origin and mitigation methods
Popis výsledku v původním jazyce
Drive systems incorporating variable speed drives (VSD) may experience torsional vibration. The root cause is often explained as torque pulsations produced by the drive. In fact, the vibration phenomenon can typically appear from two reasons: Excitationof torsional resonance by torque ripple, and closed loop electro-mechanical interaction between VSD and driven load. This paper aims to provide a comprehensive analysis on the origin of such vibrations and to propose control modifications to increase thedamping and mitigate torsional vibration issues. Time-domain simulations and frequency-domain analysis are used to parameterize the converter control properly. For load-commutated inverters (LCI) a robust active damping function is presented. Passive damping in the speed control loop suitable for any type of variable speed drive is described as well.
Název v anglickém jazyce
Torsional vibration in large variable speed drive systems: origin and mitigation methods
Popis výsledku anglicky
Drive systems incorporating variable speed drives (VSD) may experience torsional vibration. The root cause is often explained as torque pulsations produced by the drive. In fact, the vibration phenomenon can typically appear from two reasons: Excitationof torsional resonance by torque ripple, and closed loop electro-mechanical interaction between VSD and driven load. This paper aims to provide a comprehensive analysis on the origin of such vibrations and to propose control modifications to increase thedamping and mitigate torsional vibration issues. Time-domain simulations and frequency-domain analysis are used to parameterize the converter control properly. For load-commutated inverters (LCI) a robust active damping function is presented. Passive damping in the speed control loop suitable for any type of variable speed drive is described as well.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0094" target="_blank" >ED2.1.00/03.0094: Regionální inovační centrum elektrotechniky (RICE)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 17th European Conference on Power Electronics and Application (EPE ECCE Europe 2015)
ISBN
978-90-75815-23-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
1-10
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway, New Jersey
Místo konání akce
Ženeva, Švýcarsko
Datum konání akce
8. 9. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—