Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Romantismus, osvícenství a fantastický hrdina

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F10%3A00504804" target="_blank" >RIV/49777513:23330/10:00504804 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Romantismus, osvícenství a fantastický hrdina

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento článek se pokouší prozkoumat kořeny fantastické literatury. Ve srovnání s běžným názorem na fantasy jako následovnicí romantismu, ukazuje tento článek, že toto obecné mínění tvoří jen polovinu pravdy. Práce C. S. Lewise, J. R. R. Tolkiena a R. E. Howarda nepochybně sdílejí zjevné romantické prvky - odpor k modernitě, touhu po tradiční společnosti nebo lásku k přírodě. Nicméně existují hmatatelné doklady toho, že fantasy jako literární, filmový nebo herní žánr sdílí mnoho prvků s osvícenským světonázorem. Hlavním dokladem tohoto vlivu je archetyp fantastického hrdiny. Zpravidla individualističtí ve své podstatě, fantastičtí hrdinové čelí svým zákeřným protivníkům, aby nakonec zvítězili. S důrazem na autonomii a individuální autenticitu, chování těchto literárních hrdinů tudíž slouží jako vzorec chování pro moderního člověka. Má být žánr fantasy chápán jako literatura eskapistů, nebo jako uživatelská příručka pro život v moderní společnosti?

  • Název v anglickém jazyce

    Romanticism, Enlightenment and Fantastic Hero

  • Popis výsledku anglicky

    This article attempts to discover the roots of fantastic literature. In comparison with popular opinion of fantasy being a succesor of romanticism, this article shows that the popular opinion constitutes only half of the truth. Admittedly works of C. S.Lewis, J. R. R. Tolkien or R. E. Howard share distinctive romantic elements ? enmity toward modernity, longing for traditional society or love for the nature. Nevertheless there is a tangible evidence that fantasy as a literary, movie or video game genrehas much in common with enlightenment world-view. Prime example of this influence is the archetype of fantastic hero. Usually individualistic in essence fantastic heroes confront their nefarious adversaries in order to emerge victoriously in the end. With emphasis on autonomy and individual authenticity behaviour of those literary heroes therefore serves as a pattern for modern people to follow. Is fantasy genre either to be understood as a sort of escapist literature or as an user manu

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AntropoWebzin

  • ISSN

    1801-8807

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus