Apeiron Anaximandra z Mílétu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F11%3A43915710" target="_blank" >RIV/49777513:23330/11:43915710 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Apeiron Anaximandra z Mílétu
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z nejtemnějších termínů archaické filosofie je bezesporu to apeiron, "bezmezno". Anaximandros z Mílétu tak měl podle tradice nazvat počátek a prvek všeho. Ačkoli byla otázka po počátku myslitelům archaické doby blízká, v obecném povědomí je poplatná až Aristotelovu pojetí příčin. Aristotelés přitom Anaximandra s to apeiron téměř nespojuje a dochované texty ukazují panující nejistotu v tom, co mělo představovat. Studie rozvádí, že samotný termín nemusí být autentický a upozorňuje na spojení fysisapeiros, "bezmezná přirozenost", které mohlo vyjadřovat sílu a moc přírody vedoucí ke vzniku a zániku. Pokud Anaximandros vysvětloval vznik oddělováním protikladů, je možné, že to apeiron zastupovalo možnost každé diference, jako pozadí "jednoty protikladů". Bezmezná síla přírody se přitom prolíná s časem, který vede až k uvážení vlivu blízkovýchodních tradic na Anaximandrovo myšlení.
Název v anglickém jazyce
Apeiron of Anaximander of Miletus
Popis výsledku anglicky
To apeiron is doubtless one of the most obscure terms of philosophy of the archaic period. According to a tradition, Anaximander of Miletus applied this term to designate the beginning and element of all. Yet though the issue of origins was treated by thinkers of the archaic times, its current understanding is largely derived from Aristotle's notion of causes. It should be noted that Aristotle makes hardly any connection between Anaximander and to apeiron and extant texts reveal a general uncertainty asto what the term was supposed to mean. The current study aims to show that even the expression itself is not necessarily authentic, pointing in this connection to the phrase fysis apeiros, 'boundless nature', which could have been used to express the force and power of nature leading to creation and decay. If Anaximander explained the origins through the interaction of opposites, it is possible that to apeiron represented the potentiality of all differences as a background of a 'unity o
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-261-0048-5
Počet stran knihy
124
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS knihy
—