Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Anaximander's "Boundless Nature"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F13%3A43920421" target="_blank" >RIV/49777513:23330/13:43920421 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Anaximander's "Boundless Nature"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The received interpretation maintains that Anaximander made "the Boundless" (to apeiron) the source and principle of everything. Aristotle says that all the physicists made something else the subject of which apeiros is a predicate (Phys. 203a4). This means that Anaximander, too, did not make to apeiron the source or principle of everything, but called something else apeiros. The hypothesis defended in this article is that this something else must have been phusis, in the pregnant sense of natura creatrix: the power that brings everything into existence and makes it grow and move. Being boundless, the mechanisms of nature, in which opposites play an important role, are multifarious. The things created by the power of nature are not boundless, but finite, as they are delivered up to the destruction they impose onto each other, as Anaximander?s fragment says.

  • Název v anglickém jazyce

    Anaximander's "Boundless Nature"

  • Popis výsledku anglicky

    The received interpretation maintains that Anaximander made "the Boundless" (to apeiron) the source and principle of everything. Aristotle says that all the physicists made something else the subject of which apeiros is a predicate (Phys. 203a4). This means that Anaximander, too, did not make to apeiron the source or principle of everything, but called something else apeiros. The hypothesis defended in this article is that this something else must have been phusis, in the pregnant sense of natura creatrix: the power that brings everything into existence and makes it grow and move. Being boundless, the mechanisms of nature, in which opposites play an important role, are multifarious. The things created by the power of nature are not boundless, but finite, as they are delivered up to the destruction they impose onto each other, as Anaximander?s fragment says.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0138" target="_blank" >EE2.3.20.0138: Výzkumné centrum pro teorii a dějiny vědy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů