Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F12%3A43921091" target="_blank" >RIV/49777513:23330/12:43921091 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění
Popis výsledku v původním jazyce
Studie zkoumá Patočkovu tematizaci vztahu umění a prostoru, a to zejména těch umění, o kterých Patočka hovoří jako o prostorových. Vychází od Patočkova pojetí prostoru jako strukturálního momentu bytí. V prostoru je dáno zahrnutí i odstup, prostor tedy znamená "původní uvnitř", kterým je člověk zařazen do souvislosti význačných vztahů. Význačným vztahem je především oslovení ve vztahu já a ty, které představuje centrum prostoru, ale i vztah já k periferii. Do souvislostí personálních vztahů klade studiePatočkovo pojetí sochařství a ukazujeme, že Patočka sochařství pojímá jako vyjevení předmětného charakteru já a odhalení tvořivého prosazování vůči přírodě. Sochařská díla zobrazující člověka působí dojmem druhého já, se kterým se nacházím v trojdimenzionálním, i když neskutečném prostoru. Dále studie poukazuje na Patočkův rozbor souvislosti smyslových polí, jejichž protikladností a skloubením je doložena personální stavba prostoru. Rozdíl a sounáležitost sochařství, architektury i malí
Název v anglickém jazyce
The Arts in Space and Space in the Arts: Patočka's Conception of the Spatial Arts
Popis výsledku anglicky
This essay is concerned with Patočka's thematization of the relationship between the arts and space, particularly thee arts that Patočka refers to as spatial. The author starts from Patočka's conception of space as a structural factor of being. Being inspace means both inclusion and detachment; space therefore means the 'original inside', by which a human being is included in the context of prominent relations. The essay is also concerned with Patočka's reflections on the means of being related to space in sculpture, architecture, and painting. The author seeks to demonstrate that in Patočka's conception the work of sculpture documents our ability to step into space and explore it; works of architecture document the fact that we are enclosed in a visual horizon, which provides evidence of the validity of our 'original inside'. Painting is an art that demonstrates the very essence of space, which is detachment, emptiness.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica. Studia Aesthetica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
2012
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
77-96
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—