Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F12%3A43921091" target="_blank" >RIV/49777513:23330/12:43921091 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie zkoumá Patočkovu tematizaci vztahu umění a prostoru, a to zejména těch umění, o kterých Patočka hovoří jako o prostorových. Vychází od Patočkova pojetí prostoru jako strukturálního momentu bytí. V prostoru je dáno zahrnutí i odstup, prostor tedy znamená "původní uvnitř", kterým je člověk zařazen do souvislosti význačných vztahů. Význačným vztahem je především oslovení ve vztahu já a ty, které představuje centrum prostoru, ale i vztah já k periferii. Do souvislostí personálních vztahů klade studiePatočkovo pojetí sochařství a ukazujeme, že Patočka sochařství pojímá jako vyjevení předmětného charakteru já a odhalení tvořivého prosazování vůči přírodě. Sochařská díla zobrazující člověka působí dojmem druhého já, se kterým se nacházím v trojdimenzionálním, i když neskutečném prostoru. Dále studie poukazuje na Patočkův rozbor souvislosti smyslových polí, jejichž protikladností a skloubením je doložena personální stavba prostoru. Rozdíl a sounáležitost sochařství, architektury i malí

  • Název v anglickém jazyce

    The Arts in Space and Space in the Arts: Patočka's Conception of the Spatial Arts

  • Popis výsledku anglicky

    This essay is concerned with Patočka's thematization of the relationship between the arts and space, particularly thee arts that Patočka refers to as spatial. The author starts from Patočka's conception of space as a structural factor of being. Being inspace means both inclusion and detachment; space therefore means the 'original inside', by which a human being is included in the context of prominent relations. The essay is also concerned with Patočka's reflections on the means of being related to space in sculpture, architecture, and painting. The author seeks to demonstrate that in Patočka's conception the work of sculpture documents our ability to step into space and explore it; works of architecture document the fact that we are enclosed in a visual horizon, which provides evidence of the validity of our 'original inside'. Painting is an art that demonstrates the very essence of space, which is detachment, emptiness.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica. Studia Aesthetica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2012

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    77-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus