Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F15%3A43927729" target="_blank" >RIV/49777513:23330/15:43927729 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events
Popis výsledku v původním jazyce
This article examines the productions of Macbeth which were staged in Pilsen theatres in the twentieth century. Approached from a chronological perspective, it attempts to trace the reception of particular productions (i.e. in 1903, 1949, 1963, and 2000)in theatre reviews published in the local daily newspapers between the years 1903 and 2000. Based on reader-response theory, it furthermore argues that theatrical performances are rooted in particular spatial and temporal locations and socio-political environments. In this respect, the article aims to explore a relationship between particular productions and significant social and political events of the time, such as the assassination of the Serbian king in Belgrade at the beginning of the twentieth century, World War II, and the period of "liberalization" in Czechoslovakia in the 1960s. It thereby contributes to a better understanding of the history of Czech theatre alongside Czech national history.
Název v anglickém jazyce
Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events
Popis výsledku anglicky
This article examines the productions of Macbeth which were staged in Pilsen theatres in the twentieth century. Approached from a chronological perspective, it attempts to trace the reception of particular productions (i.e. in 1903, 1949, 1963, and 2000)in theatre reviews published in the local daily newspapers between the years 1903 and 2000. Based on reader-response theory, it furthermore argues that theatrical performances are rooted in particular spatial and temporal locations and socio-political environments. In this respect, the article aims to explore a relationship between particular productions and significant social and political events of the time, such as the assassination of the Serbian king in Belgrade at the beginning of the twentieth century, World War II, and the period of "liberalization" in Czechoslovakia in the 1960s. It thereby contributes to a better understanding of the history of Czech theatre alongside Czech national history.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-14048S" target="_blank" >GA13-14048S: Angloamerická dramatická tvorba v českých divadlech v době první světové války</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Anglophone Culture Across Centuries and Borders
ISBN
978-80-244-4732-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
7-19
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc
Datum konání akce
16. 10. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—