Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F15%3A43927729" target="_blank" >RIV/49777513:23330/15:43927729 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article examines the productions of Macbeth which were staged in Pilsen theatres in the twentieth century. Approached from a chronological perspective, it attempts to trace the reception of particular productions (i.e. in 1903, 1949, 1963, and 2000)in theatre reviews published in the local daily newspapers between the years 1903 and 2000. Based on reader-response theory, it furthermore argues that theatrical performances are rooted in particular spatial and temporal locations and socio-political environments. In this respect, the article aims to explore a relationship between particular productions and significant social and political events of the time, such as the assassination of the Serbian king in Belgrade at the beginning of the twentieth century, World War II, and the period of "liberalization" in Czechoslovakia in the 1960s. It thereby contributes to a better understanding of the history of Czech theatre alongside Czech national history.

  • Název v anglickém jazyce

    Macbethian Reminiscences: Macbeth in the Context of Twentieth-Century Events

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines the productions of Macbeth which were staged in Pilsen theatres in the twentieth century. Approached from a chronological perspective, it attempts to trace the reception of particular productions (i.e. in 1903, 1949, 1963, and 2000)in theatre reviews published in the local daily newspapers between the years 1903 and 2000. Based on reader-response theory, it furthermore argues that theatrical performances are rooted in particular spatial and temporal locations and socio-political environments. In this respect, the article aims to explore a relationship between particular productions and significant social and political events of the time, such as the assassination of the Serbian king in Belgrade at the beginning of the twentieth century, World War II, and the period of "liberalization" in Czechoslovakia in the 1960s. It thereby contributes to a better understanding of the history of Czech theatre alongside Czech national history.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-14048S" target="_blank" >GA13-14048S: Angloamerická dramatická tvorba v českých divadlech v době první světové války</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Anglophone Culture Across Centuries and Borders

  • ISBN

    978-80-244-4732-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    7-19

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc

  • Datum konání akce

    16. 10. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku