Inter Arma Non Silent Musae: Shakespeare as a Symbol of the Czech pro-Allied Attitude during the Great War
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F15%3A43930367" target="_blank" >RIV/49777513:23330/15:43930367 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/plonedata/wkaa/BSE/BSE_2015_41-2/05Misterova.pdf" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/plonedata/wkaa/BSE/BSE_2015_41-2/05Misterova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2015-2-5" target="_blank" >10.5817/BSE2015-2-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Inter Arma Non Silent Musae: Shakespeare as a Symbol of the Czech pro-Allied Attitude during the Great War
Popis výsledku v původním jazyce
This article attempts to trace the reception of selected Shakespearean performances in theatre reviews published in period newspapers in terms of critical response embedded in a broader social and political context of the Shakespeare festival held at the National Theatre in Prague in 1916. The Festival was arranged to celebrate the tercentenary of Shakespeare's death. As seen against the backdrop of the Great War, it was understood not only as a great theatrical achievement, but most importantly as a presentation of the Czech national self-awareness and identity. It furthermore attempted to strengthen the autonomy of the Czech theatres and demonstrated the Czech pro-Allied sympathies. Using period theatre reviews anchored in the historical background and framed within the theoretical context of reception aesthetics, this article aims to reveal and interpret some of the elements underpinning selected Shakespearean performances.
Název v anglickém jazyce
Inter Arma Non Silent Musae: Shakespeare as a Symbol of the Czech pro-Allied Attitude during the Great War
Popis výsledku anglicky
This article attempts to trace the reception of selected Shakespearean performances in theatre reviews published in period newspapers in terms of critical response embedded in a broader social and political context of the Shakespeare festival held at the National Theatre in Prague in 1916. The Festival was arranged to celebrate the tercentenary of Shakespeare's death. As seen against the backdrop of the Great War, it was understood not only as a great theatrical achievement, but most importantly as a presentation of the Czech national self-awareness and identity. It furthermore attempted to strengthen the autonomy of the Czech theatres and demonstrated the Czech pro-Allied sympathies. Using period theatre reviews anchored in the historical background and framed within the theoretical context of reception aesthetics, this article aims to reveal and interpret some of the elements underpinning selected Shakespearean performances.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-14048S" target="_blank" >GA13-14048S: Angloamerická dramatická tvorba v českých divadlech v době první světové války</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brno Studies in English
ISSN
0524-6881
e-ISSN
—
Svazek periodika
41
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
73-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—