Hry dětí a hra světa. Metafora dítěte v myšlení Hérakleita z Efesu.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F16%3A43930981" target="_blank" >RIV/49777513:23330/16:43930981 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.muzeumpe.cz/a%2022_16/umeni_kyce.pdf" target="_blank" >http://www.muzeumpe.cz/a%2022_16/umeni_kyce.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hry dětí a hra světa. Metafora dítěte v myšlení Hérakleita z Efesu.
Popis výsledku v původním jazyce
Hérakleitos z Efesu, myslitel archaického Řecka, ve svém spise hovoří o povaze světa a odkazuje toto poznání všem lidem. K tomu, aby vyjádřil a vysvětlil, jak se svět odehrává, používá řadu obrazů. Metafora dítěte je jednou z nich, navíc se jedná o metaforu velmi působivou, neboť vychází z naší každodenní zkušenosti. Zároveň se však jedná o obraz mnohovýznamový, protínající několik rovin současně. V příspěvku budeme následovat vlastní postup vybraného filosofa a dostaneme se tak od významu dítěte jako lidského jedince, přes význam dítěte jako potomka, až k dítěti jako metafoře odkazující na celek světa. Odhalíme spojitou škálu mezi světem a jednotlivými věcmi, které jsou v něm obsaženy, mezi mikrokosmem a makrokosmem.
Název v anglickém jazyce
Children's Games and the Game of the World. The Metaphor of a Child in the Thinking of Heraclitus of Ephesus.
Popis výsledku anglicky
Heraclitus of Ephesus the thinker of archaic Greece speaks of the nature of the world and refers this knowledge to all people. In order to express and explain how the world goes he uses a variety of metaphors. The metaphor of a child is one of them. It is a very impressive metaphor because it comes from our everyday experience. At the same time, it is an image of many meanings, crossing several levels simultaneously. I will follow Heraclitus' own procedure and so I will come to the various meanings of the metaphor of a child. On the one hand we talk about a child as individual human being; on the other hand a child symbolizes the whole world. In this paper I would like to uncover a continuous range between the world and individual things that are contained in it, between microcosm and macrocosm.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů