Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jaká je spolehlivost odhadu přenosu náboženství mezi rodiči a dětmi?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43933020" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43933020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/1214438X.2017.1.15.364" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/1214438X.2017.1.15.364</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/1214438X.2017.1.15.364" target="_blank" >10.13060/1214438X.2017.1.15.364</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jaká je spolehlivost odhadu přenosu náboženství mezi rodiči a dětmi?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem textu je analyzovat shodu mezi náboženstvím jedince a odhadu jeho náboženství blízkou osobou. Respektive s jakou přesností jsou rodiče schopni odhadnout víru svých dětí a naopak děti víru svých rodičů. Otázkau, kterou si klademe, zní: jaká je shoda představ o (ne)úspěšném přenosu religiozity mezi přímými aktéry (rodič/dítě) v post-socializační fázi. Určení míry spolehlivosti odhadu podle nás naznačuje, zda náboženská socializace funguje. Tento jev nás zajímá proto, jelikož socializaci chápeme nikoli jako jednosměrný a neproblematický proces, ale naopak ji nahlížíme jako výsledek vzájemných, opakujících se interakcí (rodič/dítě) s řadou dalších intervenujících vlivů (sekundární socializace aj.). Míru spolehlivosti odhadu chápeme v tomto kontextu jako určitý indikátor vypovídající o náboženské socializaci a i kontinuitě náboženské paměti v rodině, která z naše pohledu má kolektivní povahu. Jinak řečeno, procesem náboženské socializace se osvojené hodnoty stávají částí jedincovy paměti a spoluutvářejí jedincův pohled na svět, čímž ovlivňují to, jak jedinec rozumí světu i sobě samému a na co cílí dále svou pozornost, resp. co se mu zpětně ukládá do paměti. Teoretické ukotvení našeho záměru je tak propojení teorie socializace a náboženské paměti. Z teorií zabývajících se náboženskou pamětí se pak stěžejně opíráme o konceptualizaci paměti Jana Assmanna. Ač se tématem náboženské socializace i ve spojitosti s pamětí v současnosti zabývá mnoho autorů, doposud neproběhla zkoumání, která by ověřovala mezigenerační přenos ve smyslu právě správného odhadu vzájemné (ne)náboženskosti mezi generacemi. Pro analýzy využíváme data KODINA 2015, u kterých můžeme využít jejich specifickou povahu a to, že jedinci z hlavního souboru jsou doplněni dovýběrem jejich blízkých příbuzných.

  • Název v anglickém jazyce

    How Accurately Do Parents Estimate their Child´s Religion?

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of the text is to analyze concordance between one’s religion and a close relative’s estimation thereof. To establish the accuracy of parents’ estimates of their children’s religion and vice versa, we ask the following question: what is the concordance of post-socialization beliefs about (un)successful transmission of religiosity between direct actors (parent/child)? We argue that the reliability of that estimate indicates the effectiveness of religious socialization. Socialization is not treated as a nonproblematic one-way process, but rather as a result of repeated mutual parent-child interactions and a host of other intervening factors (secondary socialization etc.) In this context, the level of estimate reliability is treated as an indicator of religious socialization and of the continuity of religious memory within family, which is viewed as a collective phenomenon. In other words, by imprinting values into one’s memory and worldview, the process of religious socialization shapes the ways one views the world and him/herself as well as the focus of his/her attention, or what is stored in his/her memory. Our project is conceptualized at an intersection of the theories of socialization and religious memory. Among the latter, we primarily rely on Jan Assmann’s conceptualization of memory. While many contemporary authors deal with issues of religious socialization, and some even with its links to memory, no investigations thus far have attempted to verify intergenerational transmission in terms of the reliability of mutual estimation of (non)religiousness between generations. The analyses are based on data from the KODINA 2015 survey which specifically complemented its main sample with a selection of respondents’ close relatives.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-01948S" target="_blank" >GA14-01948S: Kontinuita a diskontinuity v náboženské paměti v České republice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Naše společnost

  • ISSN

    1214-438X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    3-13

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus