A survey of the programs of study of all Czech university workplaces concerned with French as a philological discipline
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43949784" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43949784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/26583" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/26583</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
Le français de spécialité dans les programmes philologiques aux universités tchèques
Popis výsledku v původním jazyce
Le sujet de notre intervention se détourne un peu de la délimitation thématique de ce colloque, laissant de côté le texte de spécialité lui-même et essayant de relever quelle est sa place actuelle dans le contexte de formation universitaire des philologues, de formation des enseignants de français en Tchéquie. Nous donnerons un aperçu des programmes universitaires philologiques de français pour savoir, s’ils contiennent aussi des matières s’occupant de la langue de spécialité, des textes de spécialité.
Název v anglickém jazyce
A survey of the programs of study of all Czech university workplaces concerned with French as a philological discipline
Popis výsledku anglicky
We have conducted a survey of the programs of study of all Czech university workplaces concerned with French as a philological discipline in order to find out if they offer also instruction in the professional, or possibly scholarly, French language. It has been determined that a considerable difference exists between traditional university workplaces (Praha, Brno, Olomouc), and workplaces which came into existence after 1989 (České Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Ostrava). Notwithstanding that, most philological workplaces are offering with increasing frequency fields of study based on applied French – related above all to economics, business and tourism. Some specialized subjects (such as the language of French law, business correspondence) penetrate even fields of study conceived as philological. Educational programs for future French teachers do not take into account the teachers’ need to accommodate the diversity of the linguistic needs of secondary school students in specialized schools. The latter need could be satisfied by the inclusion of the methodology of French for Specific Purposes (FOS) in the training of teachers.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů