Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obchod s chudobou: kvalitativní obsahová analýza českých médií v letech 2006–2017

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43956040" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43956040 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://actaff.zcu.cz/export/sites/ffacta/files/archiv/2019/Acta-FF-c-1/Acta-2019-1-02-Kupka_et_al.pdf" target="_blank" >http://actaff.zcu.cz/export/sites/ffacta/files/archiv/2019/Acta-FF-c-1/Acta-2019-1-02-Kupka_et_al.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24132/actaff.2019.11.1.2" target="_blank" >10.24132/actaff.2019.11.1.2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obchod s chudobou: kvalitativní obsahová analýza českých médií v letech 2006–2017

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Obchod s chudobou se v poslední době stal častým problémem veřejného diskurzu. Tomu odpovídá i Programové prohlášení vlády České republiky, neboť je zde zmíněna problematika chudoby v souvislosti se zneužíváním systému sociální péče prostřednictvím předražených ubytovacích domů. Navzdory politickému významu obchodu s chudobou nebyl doposud proveden žádný pokus objasnit význam tohoto pojmu. Tato studie má být prvním krokem k pochopení obchodu s chudobou v českém kontextu; jeho cílem je prozkoumat, jak byl tento jev zastoupen v českých zpravodajských médiích. Výzkum byl založen na teorii reprezentace a kvalitativní obsahové analýze, což byla metoda, která byla navržena pro tematickou analýzu mediálního obsahu. Data byla čerpána z databáze Anopress IT. Z 1 277 textů obsahujících pojem „obchod s chudobou“ a podobných souvisejících termínů bylo pro analýzu vybráno 66 textů. Analýzou bylo zjištěno, že obchod s chudobou je prezentován hlavně jako otázka bydlení; byly však identifikovány i jiné významy, z nichž všechny souvisely s myšlenkou vykořisťování chudé a zranitelné části společnosti. Závěrem lze říci, že chudoba byla představována jako vysoce zpolitizovaný problém, který se týká zneužívání příspěvků na bydlení a je považována za socio-ekonomický a etno-kulturní problém.

  • Název v anglickém jazyce

    The Poverty Business: Qualitative Analysis of Czech Media from 2006 to 2017 of Czech Media from 2006 to 2017

  • Popis výsledku anglicky

    he poverty business has recently become a frequent issue in public discourse. The Program Declaration of the Government of the Czech Republic also reflects this, as the poverty business is mentioned here in relation to the abuse of the welfare system through overpriced lodging houses. In spite of the political significance oft he poverty business, the research on this issue has been scant. No attempt has even been made to clarify the meaning of this concept. This study is meant to be a first step in understanding the poverty business in the Czech context; it aims to explore how this phenomenon was represented in the Czech news media. The research was based on the theory of representation and qualitative content analysis, a method that was devised for thematic analysis of media content. The data were drawn from the Ano press IT database. Out of 1,277 texts containing the term “poverty business” and similar relevant terms, 66 texts were selected for the analysis. The analysis found that the poverty business is mainly presented as a matter of housing; however, other meanings were also identified, all of which were connected to the idea of exploitation of the poor and vulnerable segments of society. The victims of the poverty business include not only the clients of poverty entrepreneurs but also other people who were categorized according to their alleged decency or indecency. The consequences of the poverty business were seen as relating to clients, interethnic coexistence and the public administration. The main subjects identified in media communications were the state, municipality, and poverty entrepreneurs, who played the role of culprits, profiting subjects, and rectifiers. To conclude, the poverty business was represented asa highly politicized issue that concerns the misuse of housing benefits and is seen both as a socio-economic and ethno-cultural problem. The solution to the poverty business was mostly conceived as a technical intervention in to the welfare system, ignoring the agency of the victims of the poverty business.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50901 - Other social sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/VI20152018022" target="_blank" >VI20152018022: Bezpečnostní rizika sociálně vyloučených lokalit: Vytváření znalostí a nástrojů pro management a prevenci kriminality</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni

  • ISSN

    1802-0364

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    19-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus