Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kosmologie Hebrejské bible a starověké židovské tradice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43957218" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43957218 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kosmologie Hebrejské bible a starověké židovské tradice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kosmologie Hebrejské bible a exegetické tradice nebývá obvykle středem výzkumu. Není tak složitá, komplexní a systematická jako kosmologie Mezopotámie, Řecka a Alexandrie. Židovští učenci přijali vědecké znalosti sousedních kulturních okruhů. V židovských textech najdeme jen několik odkazů na podstatu vesmíru, Země a na svět - a navíc jde o poetické nebo mytologické výroky, nikoli o vědecké teorie. Řečtí filozofové ze 6. století př.n.l. formulovali hypotézy a definované termíny, pisatelé Tanachu a dalších textů vyprávěli příběhy. Centrem zájmu židovských autorů je Bůh, člověk a jejich vzájemný vztah vyjádřený v rámci Smlouvy. Přesto je izraelská kosmologie zajímavá. Zvláštní kategorií židovského kosmologického myšlení jsou pseudoepigrafické spisy, zejména Henochovy knihy. V nich se prolíná fyzický a duchovní charakter kosmických jevů. Židovská antropologie je zde vyjádřena osobností Henocha přeměněného na anděla Metatrona. Nacházíme podrobné a velmi barvité spekulace o struktuře nebe a jeho obyvatelích. Židé nesměli považovat nebeská tělesa za bohy, proto o nich mohli volně mluvit. Diskuse zaznamenané v Talmudu jsou neformální, založené na asociacích a metaforách, často provokativní, ale právě v Talmudu najdeme například první známý záznam o periodickém návratu komety. Člověk je v židovské tradici obrazem božím, na jedné straně je člověk jen prachem, na druhé straně jeden z lidí vládne nad anděly. Duše člověka je plná zla, ale člověk je také božím přítelem. Historie lidstva začíná bratrovraždou, ale vesmír stojí na lidské spravedlnosti. Stejně jako zde nenalezeme komplexní obraz vesmíru, nemůžeme nalézt úplnou definici člověka. Složité nábožensko-filozofické spekulace jsou vyváženy velmi střízlivým až ironickým hodnocením každodenních bojů smrtelníků. Základem židovského myšlení o nebi a zemi je důraz na Boha a člověka, přesně vzato na otázku, co bychom měli dělat? Jak žít ve světě? Výsledkem mnoha takových otevřených a hravých rozhovorů je důraz na naplnění micvot, souboru halachických zákonů, jejichž smyslem je etický koncept nápravy světa - tikun ha-olam. Tento důraz je univerzální, protože ačkoli se splnění micvot vztahuje pouze na židovskou komunitu, náprava světa, která je jeho účelem, se vztahuje na všechny lidi, celou Zemi a dokonce i na vesmír.

  • Název v anglickém jazyce

    Cosmology of the Hebrew Bible and the ancient Jewish tradition

  • Popis výsledku anglicky

    Cosmology of the Hebrew Bible and exegetical tradition are not at the center of research. It is not complicated, complex and systematic as the cosmology of  Mesopotamia, Greece and Alexandria. Jewish scholars adopted the scientific knowledge of neighboring cultural circles. In the Jewish texts, we can find only a few references to the nature of the universe, the earth, and the world, and moreover, they are poetic or mythological statements and not scientific theories. Greek philosophers from the 6th century BC formulated hypotheses and defined terms, writers of the Tanach and other works told the stories. At the heart of Jewish authors is God, man, and their mutual relationship expressed in terms of the Covenant. Despite this Israeli cosmology is interesting. The special category of Jewish cosmological thinking are pseudoepigraphic writings, especially the Books of Enoch. The physical and spiritual character of the cosmic phenomena merges into each other in them. Jewish anthropology is expressed here in the character of Enoch transformed into the Angel of Metatron. We find detailed and very colorful speculations about the structure of heaven and its inhabitants Jews were not allowed to think of celestial bodies as Gods, therefore they could talk freely about them. Discussions recorded in the Talmud are informal, based on associations and metaphors, often provocative, yet just in the Talmud, we find, for example, the first known record about the periodic return of the comet. Man is the image of God in the Jewish tradition, on the one hand man is just dust, on the other hand one of the people rules over angels. The soul of man is full of evil, but man is also a friend of God. The history of mankind begins with a fratricide, but the universe stands on the human justice. Just as we do not find a complete image of the cosmos, we can not find a definitive definition of man. Complex religious-philosophical speculations are balanced by a very sober, even ironic appraisal of the daily struggles of mortals. The basis of Jewish thinking about heaven and earth is the emphasis on God and man, precisely on the question of what should one do? How to live in the world? And the result of many such open-minded, playful conversations is the emphasis on fulfilling the mitzvot, a set of Halakha laws, the sense of which is the ethical concept of tikkun ha-olam. This emphasis is universal, because although the mitzvot fulfillment applies only to the Jewish community, the remedy of the world, which is its purpose, applies to all people, the whole earth, and even the cosmos.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-261-0868-9

  • Počet stran knihy

    227

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS knihy