Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postfenomenologie Dona Ihdeho jako kritika „metafyziky“ techniky a materiality u Martina Heideggera

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F20%3A43959645" target="_blank" >RIV/49777513:23330/20:43959645 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/49777513:23330/20:43960038

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postfenomenologie Dona Ihdeho jako kritika „metafyziky“ techniky a materiality u Martina Heideggera

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Málokdo si dovolí osočit jednoho z největších filozofů 20. století z toho, vůči čemu se sám vymezoval. Postfenomenologie jakožto empiricko-pragmatická fenomenologie technologií představena v díle Technology and the Lifeworld (1990) americkým filozofem Donem Ihdem však ukazuje, že Heideggerova filozofie techniky a analýza existenciálního bytí entit byla sama zatížena metafyzikou. Nejen ve známém výkladu prostředků v Bytí a čas, představující proto-filozofii techno-materiality, ale i v Otázce techniky preferuje Heidegger ontologickou analýzu jsoucen na úkor ontického. Dle Ihdeho i dalších tímto Heidegger činí dva problematické kroky. Zaprvé redukuje technologicky mediovanou intencionalitu pouze na dva módy obstarávání prostředků, tedy příručnost a výskytovost. Zadruhé Ihde sice souhlasí, že materialita jednotlivých technologií zprostředkovává náš přístup k přírodě i ke světu, avšak odmítá deterministický a totalitní Gestell jako jediný způsobu odkrývání přírody v podobě použitelného stavu. Postfenomenologie v čele s Ihdem proto přichází s novými, empiricky inspirovanými intencionálními vztahy člověk-technologie (vtělenost, hermeneutika, alterita, kyborg aj.) a teoriemi multistability, magnifikační/redukční struktury a plurikulturality, které dohromady křísí Husserlovy variace v kontextu technologií a vnáší do „klasické“ fenomenologie techniky pluralitu vztahů člověk-technologie, které překračují dichotomii sociálního i technologického determinismu. Cílem tohoto příspěvku je představit a analyzovat koncepty Ihdeho postfenomenologie technologií na pozadí jeho kritiky klasické, především Heideggerovy fenomenologie. (Práce je podpořena grantem „Postfenomenologie a empirický obrat ve filozofii technologie SGS-2020-030“)

  • Název v anglickém jazyce

    Don Ihde's postphenomenology as a critique of the "metaphysics" of technology and materiality in Martin Heidegger

  • Popis výsledku anglicky

    Few will dare to criticise one of the most important philosophers of the 20th century for what he himself denounced. However, an empirically inclined postphenomenological approach to technology as introduced in Technology and the Lifeworld (1990) by the American philosopher Don Ihde shows that Heidegger’s philosophy of technology and analysis of being of material objects are itself burdened by metaphysics. Not only in his well-known tool analysis in Being and Time, representing a proto-philosophy of technology and materiality, but also in his Question concerning technology Heidegger prefers the ontological over ontic. According to Ihde and other postphenomenologists, this leads Heidegger to commit two conceptual errors. First, Heidegger reduces technologically mediated intentionality to merely two modes of dealing with objects – readiness-to-hand and presence-at-hand. Second, while Ihde agrees that technologies mediate our access to the world, he rejects deterministic and totalitarian Gestell, which reveals nature as a standing-reserve, as the only necessary mode of how modern technology affords our access to the world. Therefore, Ihde and others have developed new theoretically and empirically informed intentional relations between humans and technology (embodiment, hermeneutic, alterity, background, cyborg etc.) and concepts such as multistability, magnification/reduction structure and pluriculturality which apply Husserl’s variation analysis to the context of technologies. Ihde and postphenomenology thus reinvigorate “classical phenomenology” by introducing the plurality of human-technology relations which go beyond the dichotomy of social and technological determinisms. The aim of this paper is to introduce and analyse Ihde’s postphenomenology of technology on the background of his critique of classical, especially Heidegger’s phenomenology.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů