Směrem k principům populistické komunikace? Téma korupce ve volebních programech českých politických stran
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F22%3A43962216" target="_blank" >RIV/49777513:23330/22:43962216 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/en/artkey/csr-202202-0003_towards-the-principles-of-populist-communication-the-topic-of-corruption-in-the-election-manifestos-of-czech-p.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/en/artkey/csr-202202-0003_towards-the-principles-of-populist-communication-the-topic-of-corruption-in-the-election-manifestos-of-czech-p.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2022.015" target="_blank" >10.13060/csr.2022.015</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Směrem k principům populistické komunikace? Téma korupce ve volebních programech českých politických stran
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný text se věnuje proměně využívání tématu korupce ve volebních programech českých politických stran napříč celým postkomunistickým obdobím. Teoretickým rámcem, který je využit k uchopení protikorupčních postojů v programech, je populismus. Studie navazuje na diskuze o (ne)přejímání populistických principů mainstreamovými politickými aktéry a na metodologickou debatu o možnostech výzkumu populistické komunikace. Prostřednictvím obsahové analýzy a využití principu tripletů článek analyzuje volební programy všech stran, které uspěly ve sněmovních volbách v letech 1990 až 2017 s cílem zjistit, zda dochází k posilování populistických principů v komunikování tématu korupce. Studie mimo jiné ukazuje, že: (1) výroky o korupci odpovídající řádu populistické komunikace nalézáme i u stran, které nebývají běžně chápané jako populistické, a to napříč celým sledovaným obdobím; (2) mainstreamové strany nereagovaly na úspěch populistů ve volbách v letech 2010, 2013 a 2017 přejímáním populistických principů; (3) populisté, kteří získali podíl na moci, v programu pro následující volby posílili prvky populistické komunikace.
Název v anglickém jazyce
Towards the Principles of Populist Communication? The Topic of Corruption in the Election Manifestos of Czech Political Parties
Popis výsledku anglicky
The presented text focuses on the transformation of the use of the topic of corruption in the election manifestos of Czech political parties throughout the entire post-communist period. The theoretical framework used to grasp the anti-corruption positions expressed in the manifestos is populism. The study builds on the discussions on mainstream political actors (not) adopting populist principles, as well as on the methodological debate on the possibilities of populist communication research. Using the content analysis and the principle of triplets, the paper analyses the election manifestos of all parties that succeeded in the parliamentary elections from 1990 to 2017 in order to determine whether the populist principles in communicating the topic of corruption were being strengthened. Among other things, the study shows that: (1) statements on corruption corresponding to the order of the populist communication strategy can be found in parties that are not commonly understood as populist, throughout the entire researched period; (2) mainstream parties did not respond to the success of populists in the 2010, 2013 and 2017 elections by adopting populist principles; (3) the populists, who won a share of power, enhanced the elements of populist communication in the manifestos for the next elections.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Svazek periodika
58
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
181-204
Kód UT WoS článku
000887967200003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85135443983