Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43969931" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43969931 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nezbytnost jedinečnosti. K Focillonovu pojetí pozice uměleckého díla v životě forem
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na pojetí jedinečnosti uměleckého díla v úvahách francouzského historika a teoretika umění Henriho Focillona o „životě forem“. Nejprve zdůrazňuje Focillonův názor, že umělecké dílo je jako určitý systém forem, to znamená jako určitý systém vztahů či poměrů, vždy jedinečné, třebaže v řadě případů zůstává tato jedinečnost nenápadná. Tato jedinečnost je založena na sounáležitosti a zároveň na protikladu dvou tendencí, které se v životě forem uplatňují. Na jedné straně je to příslušnost k zavedenému řádu či kánonu, na straně druhé je to směřování k novosti. Příspěvek se následně zabývá statutem uměleckého kánonu či pravidla v kontextu Focillonových úvah o slohovém vývoji. Poukazuje na to, že zavedené umělecké kánony nemají naprosto strnulou povahu. Působí na život forem, nikoli však jako to, co by ho předurčovalo, ale jako to, co se v něm mění. Pohlížíme-li tedy na kánon jako na rigidní pravidlo, redukujeme ho na něco neživého.
Název v anglickém jazyce
The Necessity of Uniqueness: towards Focillon’s Conception of the Position of the Work of Art in the Life of Forms
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the notion of the uniqueness of a work of art in the French art historian and theorist Henri Focillon’s reflections on the “life of forms”. First, it emphasizes Focillon’s view that a work of art, as a certain system of forms, that is, as a system of relations, is always unique, even though in many cases this uniqueness remains inconspicuous. This uniqueness is based on the belonging to and at the same time on the contradiction of two tendencies that are present in the life of forms. On the one hand, it is belonging to an established order or canon, and on the other hand, it is the tendency towards novelty. The paper then examines the status of the artistic canon or rule in the context of Focillon’s reflections on stylistic development. It points out that established artistic canons are not completely rigid. They act on the life of forms, not as that which predetermines it, but as that which changes within it. Thus, if we view the canon as a rigid rule, we reduce the canon to something lifeless.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů