Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Příspěvek na konferenci: Kreativita umělé inteligence

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973191" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973191 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Příspěvek na konferenci: Kreativita umělé inteligence

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prezentace na konferenci Perspektivy myšlení. Abstrakt: V současnosti se setkáváme s generativní umělou inteligencí na každém kroku. Její použití v každodenním životě, tvorbě či komunikaci je stále častější a to je doprovázeno otázkou, zda můžeme tuto umělou inteligenci označit jako kreativní. Tento příspěvek představí problematiku kreativity generativní umělé inteligence. Prvním krokem bude vykreslení diskuse o definici kreativity, která je považována za vágní a víceznačný pojem. Obecně je však přijímáno, že kreativitu lze široce definovat jako tvorbu či uskutečnění něčeho nového, originálního a užitečného. K této definici však různí odborníci a odbornice přidávají další různé aspekty. Například Boden přidává podmínku překvapení, na jejímž základě pak rozeznává tři druhy kreativity (Boden, 1990). Dále Runco přidává podmínky autenticity a intencionality právě proto, abychom byli schopni odlišit lidskou kreativitu a kreativitu umělé inteligence. Kreativitu umělé inteligence pak označuje za pseudo-kreativitu, která popisuje výstupy umělé inteligence, které se pouze zdají být kreativní (Runco, 2023a). Pokud jsou umělá inteligence nebo její výstupy označovány jako kreativní dochází podle Runca k mylnému připisování této vlastnosti kvůli tomu, že pozornost věnujeme produktům a nikoliv procesům, které se při generování kreativních nápadů odehrávají (Runco, 2023b). Zde se můžeme odkázat na Lovelace Test (Bringsjord, Bello, &amp; Ferrucci, 2001), jenž se soustředí právě na proces tvorby něčeho nového a originálního. Ačkoliv je kreativní proces označován jako oblast, kde umělá inteligence nedosahuje lidských kvalit, výzkumy ukazují, že výstupy generativní umělé inteligence jsou v generování originálních nápadů hodnoceny jako srovnatelné s nápady lidskými (Haase &amp; Hanel, 2023). Musíme však mít stále na paměti, že kvalita práce generativní umělé inteligence je stále závislá na kvalitě lidského promptu a trénovacího datasetu.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPraha, Filosofický ústav AV ČRDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024

  • Název v anglickém jazyce

    Lecture at conference: Creativity of Artificial Inteligence

  • Popis výsledku anglicky

    Presentation at the Perspectives of Thinking conference. Abstract: Currently, we encounter generative artificial intelligence at every turn. Its use in everyday life, creation or communication is becoming more and more frequent, and this is accompanied by the question of whether we can label this artificial intelligence as creative. This post will introduce the issue of creativity in generative artificial intelligence. The first step will be to draw a discussion about the definition of creativity, which is considered a vague and ambiguous concept. However, it is generally accepted that creativity can be broadly defined as the creation or realization of something new, original and useful. However, different experts add different aspects to this definition. For example, Boden adds the condition of surprise, on the basis of which he distinguishes three types of creativity (Boden, 1990). Furthermore, Runco adds the conditions of authenticity and intentionality precisely so that we are able to distinguish between human creativity and the creativity of artificial intelligence. He then refers to the creativity of artificial intelligence as pseudo-creativity, which describes the outputs of artificial intelligence that only appear to be creative (Runco, 2023a). According to Runco, if artificial intelligence or its outputs are referred to as creative, this property is erroneously attributed because we pay attention to the products and not to the processes that take place during the generation of creative ideas (Runco, 2023b). Here we can refer to the Lovelace Test (Bringsjord, Bello, &amp; Ferrucci, 2001), which focuses precisely on the process of creating something new and original. Although the creative process is referred to as an area where artificial intelligence falls short of human qualities, research shows that the outputs of generative artificial intelligence are rated as comparable to human ideas in generating original ideas (Haase &amp; Hanel, 2023). However, we must always keep in mind that the quality of generative artificial intelligence work is still dependent on the quality of the human prompt and training dataset.The title of the event Perspectives of ThinkingVenue Prague, Philosophical Institute of the Academy of Sciences of the Czech RepublicStart date 09/12/2024End date 09/14/2024

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů