Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech-ing Shakespeare: Tracing Shakespeare’s Influence (not only) in Czech Advertisements

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43975020" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43975020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://absa.upce.cz/index.php/absa/article/view/2578" target="_blank" >https://absa.upce.cz/index.php/absa/article/view/2578</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46585/absa.2024.17.2578" target="_blank" >10.46585/absa.2024.17.2578</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech-ing Shakespeare: Tracing Shakespeare’s Influence (not only) in Czech Advertisements

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Shakespeare’s plays are indisputably among the most translated, staged, and adapted works for both theatre and screen. The texts undergo updating, recontextualization, and transcultural adaptation to engage audiences across different age groups, thereby facilitating their reception. This article explores Shakespeare’s position in modern popular culture. Initially, Shakespeare’s status in popular culture is discussed, drawing on the concepts of Graham Holderness (1988), Douglas Lanier (2002, 2006), and Marjorie Garber (2008). The article then examines selected popular Shakespearean representations, such as Richard Burt’s concept of “Schlockspeare” (2002), which focuses on the use of catchphrases, references, along with both textual and visual allusions to Shakespeare in advertising (e.g. mortgage loans from Commercial Bank, a Shakespeare-inspired yogurt, etc.). The objective is to demonstrate that popular culture serves to disseminate Shakespeare’s work without diminishing its inherent value, echoing Graham Holderness’s assertion that Shakespeare is, here, now, always, what is currently being made of him.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech-ing Shakespeare: Tracing Shakespeare’s Influence (not only) in Czech Advertisements

  • Popis výsledku anglicky

    Shakespeare’s plays are indisputably among the most translated, staged, and adapted works for both theatre and screen. The texts undergo updating, recontextualization, and transcultural adaptation to engage audiences across different age groups, thereby facilitating their reception. This article explores Shakespeare’s position in modern popular culture. Initially, Shakespeare’s status in popular culture is discussed, drawing on the concepts of Graham Holderness (1988), Douglas Lanier (2002, 2006), and Marjorie Garber (2008). The article then examines selected popular Shakespearean representations, such as Richard Burt’s concept of “Schlockspeare” (2002), which focuses on the use of catchphrases, references, along with both textual and visual allusions to Shakespeare in advertising (e.g. mortgage loans from Commercial Bank, a Shakespeare-inspired yogurt, etc.). The objective is to demonstrate that popular culture serves to disseminate Shakespeare’s work without diminishing its inherent value, echoing Graham Holderness’s assertion that Shakespeare is, here, now, always, what is currently being made of him.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    American and British Studies Annual

  • ISSN

    1803-6058

  • e-ISSN

    2788-2233

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December 2024

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    62-74

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85212260050