Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F14%3A43924526" target="_blank" >RIV/49777513:23420/14:43924526 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji
Popis výsledku v původním jazyce
Text ve stručném přehledu objasňuje koncepci artefiletiky jakožto výchovného pojetí, jehož hlavním výchovným nástrojem je expresivní tvorba ve spojení s reflexí v dialogu. V první části příspěvku jsou vyložena myšlenková východiska i historické podmínky,z nichž koncepce artefiletiky vyrůstala, se zvláštním ohledem k pedagogickému konstruktivismu, Broudyho myšlence filetického modelu výchovy a tradicím analytického přístupu v estetice anebo filosofii. Druhá část je věnována výkladu klíčových pojmů pro interpretování a explikaci výchovných procesů v artefiletické praxi, Jednak v rámci typologie symbolizace N. Goodmana jedna v původním artefiletické terminologii zážitkových komponent. Prostřednictvím uvedené terminologie je rozebírána souvislost mezi artefiletickým pojetím exprese a modelem mentalizace psychoanalytických autorů Fonagyho a Targetové.
Název v anglickém jazyce
Artephiletics - Expressive art in the service of personality development
Popis výsledku anglicky
Artphiletics - Expressive art in the service of personality development. This text offers a brief account of the premises and some of the main features of artphiletics as an educational concept involving expressive art as its main educational tool in combination with critical reflection via dialogue. The first part of the article sets out the intellectual starting points and historical conditions from which the conception of artphiletics has developed in Czech educational circles. The second part of thearticle is devoted to analysis of some of the main principles of expressive symbolisation. It introduces and discuss the key concepts for the description and explication of educational processes in artphiletics praxis. For the interpretation of praxis artphiletics makes use of both the conceptual apparatus provided by N. Goodman's typology of symbolisation and its own original artphiletics terminology of what are known as experiential components, which make it possible to analyse educat
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
259-276
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—