Artefiletika - příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43927707" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43927707 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Artefiletika - příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe
Popis výsledku v původním jazyce
Text ve stručném přehledu objasňuje koncepci artefiletiky jakožto výchovného pojetí, jehož hlavním výchovným nástrojem je spojení expresivní tvorby s reflexí založenou na dialogu. V první části stati jsou vyložena myšlenková východiska a historické podmínky, z nichž koncepce artefiletiky vyrůstala, druhá část se pak zabývá hlavními principy artefiletiky: spojením exprese s reflexí, důrazem na vztah mezi vzdělávací teorií a praxí ve spojení s explanačním pojetím oboru a konečně zkoumáním konceptů a konceptualizace. Třetí část výkladu je věnována analýze klíčových pojmů pro explanaci výchovných procesů v artefiletické praxi, jednak v rámci typologie symbolizace N. Goodmana, jednak v původní artefiletické terminologii tzv. zážitkových komponent. V závěrečné části je objasněno, jak se teoretické konstrukty artefiletiky mohou podílet na zlepšování kvality výuky ve vzdělávací praxi.
Název v anglickém jazyce
Artphiletics - an opportunity for expression in dialogue of theory and practice
Popis výsledku anglicky
The text briefly explains the Artphiletics Approach as an educational concept whose main tool is combination of expressive art and dialogue-based reflection. The first part of the essay defines ideological starting points and historic conditions in whichthe Artphiletics concept developed, with special attention paid to pedagogical constructivism, Broudy's idea ofthe phileticconcept of education and traditions of the analytical approach in aesthetics and/or philosophy. The second part analyses the mainprinciples of the Artphiletics Approach: the combination of expression and reflection, the emphasis on the relationship between theory and practice of education in combination with the explanatory concept of the subject and finally the exploration of concepts and their adoption in the subject. The third part of the account focuses on analysis of the key concepts needed for explanation of educational processes in Artphiletics practice, both in the context of the typology of symbols by N.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—