Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sémantika frazeologie a její studium

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F17%3A43955195" target="_blank" >RIV/49777513:23420/17:43955195 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sémantika frazeologie a její studium

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek zachycuje rozvoj frazeologie jako oboru, studium frazeologie ve studijních programech bohemistiky, frazeologii v učebnicích a cíle, obsah a metody práce ve frazeologickém semináři oborových češtinářů. Poukazuje na to, že frazeologie (v rozporu s rozvojem oboru) je zanedbávána ve studiu bohemistiky a tím (spíše) ve vyučování na nižších stupních škol. Pozornost se zaměřuje především na obtíže v chápání frazémů u studentů a na vymezování sémantiky ve frazeologických slovních, na identifikaci frazémů synonymních a antonymních. Analýza slovníkových hesel ukazuje vady v interpretaci, uvádění sémů navíc a naopak nepostihování sémů všech.

  • Název v anglickém jazyce

    The Semantics of Phraseology and its Studies

  • Popis výsledku anglicky

    The sutdy presents the devolopment of phraseology as a linguistic discipline, the position of phraseology in university study programmes of Czech langugage, phraseology in textbooks as well as aims, contents and methods used in seminars for students of Czech langugage. We point out that despite latest developments in the field phaseology is neglected within Czech langugage studies at universities and even more so in basic and secondary school teaching. We focus on difficulties of the students´ understanding of set phrases, semantic descriptions in dictionaries and identification of synonymous and antonymous set phrases. Analysis of dictionary entries reveals misinterpretation, inventig extra (and false) semantic interpretations as well as inability to present all relevant semantic interpretations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Český jazyk a literatura

  • ISSN

    0009-0786

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    127-135

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus