Kritická místa ve výuce fyziky na ZŠ – úvod do problematiky a možnosti výzkumu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F18%3A43951710" target="_blank" >RIV/49777513:23420/18:43951710 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-4_Kohout-Mollerova--web.pdf" target="_blank" >https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-4_Kohout-Mollerova--web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kritická místa ve výuce fyziky na ZŠ – úvod do problematiky a možnosti výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná teoretická studie reprezentuje úvod do problematiky kritických míst kurikula ve fyzice na základní škole. Je představeno filozoficko-metodologické zázemí plánovaného empirického výzkumu a provedena jeho diskuze v kontextu obecné didaktiky a didaktiky fyziky. Z filozofického pohledu se opíráme o instrumentální realismus reprezentovaný v českém prostředí Ladislavem Kvaszem. Metodologicky poté stavíme na konceptuální fyzice reprezentující jeden z nejčastějších přístupů v současné didaktice fyziky. Je prezentován odhad typologie kritických míst kurikula založený na hierarchizaci konceptů ve fyzice zahrnující klíčové, substantivní, organizační a aplikační koncepty. Plánovaný empirický výzkum je poté odvozen z této typologie a bude zahrnovat polostrukturované rozhovory s učiteli fyziky, analýzu kurikulárních dokumentů a vnějšího prostředí, a rovněž rozbor výsledků českých žáků v mezinárodním srovnání TIMSS. Je uveden evidence-based přístup k přípravě nových vzdělávacích materiálů a detailně diskutován jeho potenciál. Jako celek tato studie představuje první krok směrem k systematickému výzkumu zaměřujícímu se na dosud prakticky nestudovanou oblast kritických a klíčových míst kurikula.
Název v anglickém jazyce
Critical spots in physics educationin lower-secondary schools – introduction into discussion and research options
Popis výsledku anglicky
The presented theoretical study represents an introduction into the topic of critical spots of physics curriculum in lower secondary schools. The philosophical-methodological background of planned empirical research is provided and discussed in context of general didactics and physics education research. From the philosophical point of view, the research is based on entity (instrumental) realism personified in Czech environment by Ladislav Kvasz. Methodologically, we build on conceptual physics which represents one of the most popular approaches in current physics education research. An estimated typology of critical spots is presented based on hierarchy of concepts in physics involving crosscutting, substantive, organizational and applied concepts. The planned empirical research is derived from the typology and will comprise of semistructured interviews with experienced physics teachers, an analysis of curriculum documents and environmental analysis, and detailed discussion of results of the Czech pupils in the international comparison TIMSS. Based on the results of this research, we will create new evidence-based educational materials. Potential of these materials is thoroughly discussed. As a whole, this study constitutes first step towards a systematical research focused on understudied area of critical spots and curriculum focal points in physics education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Arnica
ISSN
1804-8366
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
26-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—