Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chybné předpoklady v geometrických důkazech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43956940" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43956940 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://olympiadatechniky.cz/itev/" target="_blank" >http://olympiadatechniky.cz/itev/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Chybné předpoklady v geometrických důkazech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Důkazy nejrůznějších matematických tvrzení jsou nedílnou součástí matematiky. S některými jednoduššími z nich přijdou do kontaktu již žáci na základních školách. Příkladem takového tvrzení je například geometrický (obrázkový) důkaz Pythagorovy věty. Při provádění geometrických důkazů, resp. provádění matematických důkazů geometrickou cestou, je však nutné dávat pozor na některá nepřesná zjednodušení a chybné předpoklady, které se při tomto postupu mohou objevit. Částečně lze některá z těchto nedopatření eliminovat vhodným využitím softwaru dynamické geometrie, který nabízí interaktivitu a práci s dynamickými figurami namísto statických náčrtků. V tomto příspěvku představujeme konkrétní chybné tvrzení a jeho důkaz doplněný o vysvětlení, kde se v posloupnosti logických úvah objevila chyba. Příklad je pak uveden na pravou míru provedením příslušné konstrukce v programu GeoGebra.

  • Název v anglickém jazyce

    Incorrect premises in geometric proofs

  • Popis výsledku anglicky

    Various mathematical statements and their proofs are an integral part of mathematics. Even at elementary schools, pupils get acquainted with simpler ones. An example of such a statement is, for example, the geometric (image) proof of the Pythagorean theorem. However, when performing a geometric proof, respectively. performing a mathematical proof in a geometric way, it is necessary to pay attention to some inaccurate simplifications or erroneous assumptions that may arise in this procedure. Some of these inconveniences can be in part eliminated by appropriate use of dynamic geometry software that offers interactivity and work with dynamic figures instead of static sketches. In this paper, we present one such erroneous statement and its proof, supplemented by an explanation where an error occurred in the sequence of logical considerations. The examples is then made correct by performing the appropriate construction in GeoGebra.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Inovace a technologie ve vzdělávání

  • ISSN

    2571-2519

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    73-79

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus