Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Překlenování "nedomluvy" mezi oborovou a obecnou didaktikou v pojetí didaktiky biologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43959338" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43959338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Překlenování "nedomluvy" mezi oborovou a obecnou didaktikou v pojetí didaktiky biologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Izolovanost oborových didaktik (včetně didaktiky biologie) od obecné didaktiky vedla k utváření svébytných pojmových aparátů, ale i vlastních logických vyjádření v jednotlivých oborech. Důsledkem je komunikační nedomluva mezi obory. Snaha o překonání izolace jak mezi oborovými didaktikami, tak v jejich vztazích k obecné didaktice, vedla v nedávné době k pokusům hledat nová řešení. Jako klíčová se jeví spolupráce oborových didaktik podložená akčním výzkumem (např. transkript během praxe, hloubková analýza výukové situace metodikou 3A). Cílem je zajistit komunikaci v pregraduální přípravě učitelů nejen mezi obecnou didaktikou a didaktikou biologie, tj. ve vertikálním směru, ale zároveň i nastavit komunikační tok ve směru horizontálním čili mezi jednotlivými oborovými didaktikami navzájem. Tento koncept komunikačního pojetí byl po dobu 3 let ověřován a jeho výsledkem jsou zapracované změny v modelu pregraduální přípravy učitelů na Fakultě pedagogické v Plzni. Tento příspěvek na tento jev pouze neupozorňuje, ale dává východisko v podobě případové studie, která řeší didaktiku biologie ve vztahu s obecnou a oborovou didaktikou.

  • Název v anglickém jazyce

    Bridging the "inedience" between scientific and general didactics in the conception of biology didactics

  • Popis výsledku anglicky

    The isolation of subject didactics (including the didactics of biology) from general didactics led to the formation of distinctive conceptual apparatuses, as well as one’s own logical expressions in individual discipline. The result is a communication disagreement between disciplines. Efforts to overcome isolation both among subject didactics and in their relations to general didactics have recently led to attempts to find new solutions. The cooperation of subject didactics based on action research (e.g. transcript during practice, analysis of the teaching situation using the 3A methodology) seems to be key. The aim is to ensure communication in undergraduate teacher training not only between general didactics and biology didactics, in the vertical direction, but also to set the communication flow in the horizontal direction between individual subject didactics. This concept of communication approach has been verified for 3 years and its result is incorporated changes in the model of undergraduate teacher training at the Faculty of Education at WBU in Pilsen. This paper not only draws attention to this phenomenon but gives a starting point in the form of case study, which addresses the biology didactics in relation to general and subject didactics.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů