Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kognitivní funkce a pohybový výkon

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43961300" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43961300 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.zcu.cz/fcgi/verso.fpl/_TS_/1617101623?fname=web_index&__snab_id=8502446&__def_stranka__=obd_m_sez%26_uloz_filtr=ano%26_diakritika=0%26_stav=1%26_v_vla=dbenesov%26lov_value__v_vla=Bene%C5%A1ov%C3%A1%20Daniela%20Mgr.%20Ph.D.%20(dbenesov)%26_v_rok=" target="_blank" >https://obd.zcu.cz/fcgi/verso.fpl/_TS_/1617101623?fname=web_index&__snab_id=8502446&__def_stranka__=obd_m_sez%26_uloz_filtr=ano%26_diakritika=0%26_stav=1%26_v_vla=dbenesov%26lov_value__v_vla=Bene%C5%A1ov%C3%A1%20Daniela%20Mgr.%20Ph.D.%20(dbenesov)%26_v_rok=</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kognitivní funkce a pohybový výkon

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato publikace si klade za cíl popsat lidský pohybový výkon v kontextu probíhajících kognitivních procesů a poukázat na některé, relativně jednoduché možnosti, jak v tělovýchovném procesu motorický výkon jedince ovlivnit, popř. jak ovlivnit proces motorického učení. Lidský výkon má mnoho podob. Obecně výkon chápeme jako něco hmatatelného, pozorovatelného a měřitelného. Je nutné si však uvědomovat, že do výkonu se promítá celá řada aspektů lidské osobnosti, které výkon více či méně ovlivňují a které nemůžeme postihnout. Lidský pohyb je zjevným a vysoce individuálním projevem každého jedince. Skutečnost, že se v provádění pohybového výkonu interindividuálně odlišujeme, je způsobena jednak stavbou těla, somatotypem, stupněm rozvoje motorických schopností a stavem trénovanosti, získanými zkušenostmi a dovednostmi, ale také kvalitou percepce, způsobem vyhodnocení vjemu, způsobem nalezení adekvátní odpovědi na danou percepční situaci, úrovní představivosti, schopnosti koncentrace, apod. Kromě vnitřních intervenujících faktorů, existují také vnější činitelé, které mohou ovlivnit aktuální psychický stav jedince, a tím změnit aktuální možnosti podávání motorického výkonu. První část publikace obsahuje kapitoly, které se zabývají shrnutím poznatků týkajících se propojení nervového řízení pohybů a vnějšího pohybového projevu. Jsou zde rozebrána základní teoretická východiska, která byla využita při vytváření designu uvedených výzkumů ve druhé části publikace. Výzkumy poukazují na skutečnost, že většina probandů reagovala na aplikovanou externí intervenci podle jejího zaměření, která byla aplikována jednorázově či opakovaně. Intervenční opatření se týkala držení těla, pohybové imaginace nebo externí informace o očekávání následného výkonu probanda. Závěrem je vhodné poznamenat, že je nutné si neustále uvědomovat, že v pedagogickém procesu nelze poznatky zcela generalizovat, brát v úvahu individuální potřeby jedince a těm pedagogický proces přizpůsobovat.

  • Název v anglickém jazyce

    Cognitive function and motor performance

  • Popis výsledku anglicky

    This aim of the presented publication is to describe human movement in the context of ongoing cognitive processes, and to highlight some relatively simple options how to influence the motor performance of the individual in the process of physical education, or how to influence the motor learning process. Human performance has many forms. In general, performance is perceived as something tangible, observable, and measurable. However, it is always necessary to be aware of the fact that human performance reflects a wide variety of human personality aspects that have more or less impact on the performance, and we cannot affect these aspects. Human movement is an apparent and highly individual manifestation of every individual. The fact that we inter-individually differ when performing physical performance is caused partly by our anatomy, somatotype, degree of development of motor skills, training status, acquired experience and skills, but also by the quality of perception, manner of evaluation of perception, method of finding an adequate answer to a given perceptual situation, level of imagination, ability to concentrate, and the like. In addition to internal intervening factors, there are also external factors which can affect the current mental state of the individual, thus change their current possibilities of motor performance. The first part of our publication contains chapters addressing the summary of knowledge related to the interconnection between neural control of movements and exhibition of external movement. These chapters discuss the basic theoretical background used in the formation of design of the research work described in the second part of the publication. The research work highlights the fact that the most probands responded to the applied external intervention according to its focus, which was applied once, or repeatedly. The intervention measures related to body postures, movement imagination, or external information about the expected follow-up performance of probands. In conclusion, it should be noted that it is always necessary to be aware of the fact that knowledge cannot be completely generalised, but particular needs of individuals should be taken into account in the pedagogical process, which should be adapted according to these needs.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů