Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effect of Language Learning Strategies on Vocabulary Development in CLIL

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43972769" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43972769 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/27217/27147" target="_blank" >https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/27217/27147</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.30827/portalin.vi41.27217" target="_blank" >10.30827/portalin.vi41.27217</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effect of Language Learning Strategies on Vocabulary Development in CLIL

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study focuses on language learning strategy use examined in the context of Content and Language Integrated Learning (CLIL) with a specific focus on productive vocabulary development in a school year time frame.The research took place in the Czech Republic, a sample comprised of 286 pupils ranging from 11 to 14 years of age, a total of 12 classes spread over three schools. Half of the experimental group had one year of CLIL experience prior to the study. The content subjects in the experimental classes were History and Civics; the language of instruction was English. The study aimed at finding out what is the connection between language learning strategies and vocabulary acquisition in CLIL classes.Standardized Laufer and Nation’s vocabulary levels tests and Oxford’s Strategy Inventory for Language Learning served as data collection instruments. Variables taken into consideration were CLIL experience, gender, content subject and teacher. The previous year of CLIL and the teacher turned out to be significant. Concerning the questionnaires, five strategies showed a positive influence on the growth of productive vocabulary. Surprisingly enough, five strategies negatively impacted vocabulary. Strategies using a task-based methodology proved superior to purely vocabulary-based strategies.

  • Název v anglickém jazyce

    Effect of Language Learning Strategies on Vocabulary Development in CLIL

  • Popis výsledku anglicky

    This study focuses on language learning strategy use examined in the context of Content and Language Integrated Learning (CLIL) with a specific focus on productive vocabulary development in a school year time frame.The research took place in the Czech Republic, a sample comprised of 286 pupils ranging from 11 to 14 years of age, a total of 12 classes spread over three schools. Half of the experimental group had one year of CLIL experience prior to the study. The content subjects in the experimental classes were History and Civics; the language of instruction was English. The study aimed at finding out what is the connection between language learning strategies and vocabulary acquisition in CLIL classes.Standardized Laufer and Nation’s vocabulary levels tests and Oxford’s Strategy Inventory for Language Learning served as data collection instruments. Variables taken into consideration were CLIL experience, gender, content subject and teacher. The previous year of CLIL and the teacher turned out to be significant. Concerning the questionnaires, five strategies showed a positive influence on the growth of productive vocabulary. Surprisingly enough, five strategies negatively impacted vocabulary. Strategies using a task-based methodology proved superior to purely vocabulary-based strategies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Porta Linguarum

  • ISSN

    1697-7467

  • e-ISSN

    2695-8244

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    41

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    225-240

  • Kód UT WoS článku

    001230129900014

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85203847488