Na rozhraní věků III − exprese jako subjektivní prožitek světa: Vincent van Gogh a Richard Strauss
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43974035" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43974035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/hudebnivychova/archiv-cisel/rocnik-31-2023/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/hudebnivychova/archiv-cisel/rocnik-31-2023/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Na rozhraní věků III − exprese jako subjektivní prožitek světa: Vincent van Gogh a Richard Strauss
Popis výsledku v původním jazyce
Vincent van Gogh a Richard Strauss jsou protagonisty první studie posledního ročníku tříletého tematického bloku NA ROZHRANÍ VĚKŮ. Tematické zaměření ročníku prozrazuje název EXPRESE JAKO SUBJEKTIVNÍ PROŽITEK SVĚTA. Vincent van Gogh a Richard Strauss zastupují postimpresionistický a pozdně romantický proud syntézy realismu resp. pozdního romantismu a expresionismu jako proces emancipace uměleckého díla, který dosahují ve vrcholné fázi své tvorby – van Gogh exaltací kontrastů barev a dynamickými liniemi pastózní malby energických tahů štětce, Strauss pak především v operách Salomé a Elektra dovršil reformu Richarda Wagnera a odvážnou genezí bitonality, polytonality, kvartové harmonie a razantní deformací tonality předjímá „novou tonalitu“ Igora Stravinského a volnou atonalitu Arnolda Schönberga.
Název v anglickém jazyce
At the Border of Ages III − Expression as a Subjective Experience of the World: Vincent van Gogh and Richard Strauss
Popis výsledku anglicky
Vincent van Gogh and Richard Strauss are the protagonists of the first study of the last year of the three-year thematic block AT THE TURN OF THE AGES. The thematic focus of the year is revealed by the title EXPRESSION AS A SUBJECTIVE EXPERIENCE OF THE WORLD. Vincent van Gogh and Richard Strauss represent the post-impressionist and late romantic currents of the synthesis of realism and realism respectively. Late Romanticism and Expressionism as a process of emancipation of the work of art, which they achieve in the peak phase of their work - van Gogh exalting the contrasts of colours and dynamic lines of pastoral painting of energetic brush strokes, Strauss, especially in his operas Salome and Elektra, completes Richard Wagner's reform and anticipates Igor Stravinsky's "new tonality" and Arnold Schoenberg's free atonality with his bold genesis of bitonality, polytonality, quartet harmony and the vigorous deformation of tonality.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební výchova
ISSN
1210-3683
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
14-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—