Profesní příprava vedoucích pracovníků škol a inovace obsahu jejich vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43960674" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43960674 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Profesní příprava vedoucích pracovníků škol a inovace obsahu jejich vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Profesní vzdělávání vedoucích pracovníků škol bylo v České republice nově koncipováno v roce 2005. Přes významné změny ve společnosti i ve školství v posledních 15 letech, neprošlo toto profesní vzdělávání významnou inovací. V současné době při zavádění řady změn do vzdělávacího procesu dochází k podpoře změn v strategiích našich škol. Příspěvek obsahuje informaci o průzkumu středních škol v ČR se zaměřením na kulturní mezery, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření u skupiny ředitelů a skupiny studentů pedagogických fakult. Bylo zjištěno, že největší kulturní mezery jsou vnímány v oblastech motivace pracovníků, společné cíle, vztahy mezi pracovníky, důvěra ve vedení školy a kontrola a vztahy mezi učiteli a žáky. Výstupy slouží pro inovaci profesního vzdělávání vedoucích pracovníků škol.
Název v anglickém jazyce
Professional Development of School Managers and Innovation of their Training
Popis výsledku anglicky
The training for school managers in the Czech Republic was redesigned in 2005. Despite significant changes in society and education over the past 15 years, this training has not undergone significant innovation. At present, it is necessary to implement changes in the strategies of our schools when innovating the educational process in schools. The paper contains information about a survey of secondary schools in the Czech Republic focused on cultural gaps, which was realized through a questionnaire survey of a sample of school managers and a sample of students of faculties of education. It has been found that the greatest cultural gaps are perceived in the areas of employee motivation, shared objectives, relationships between staff, trust in school management and control, and relationships between teachers and pupils. The outputs serve for innovation of professional development on school management. The training for school managers in the Czech Republic was redesigned in 2005. Despite significant changes in society and education over the past 15 years, this training has not undergone significant innovation. At present, it is necessary to implement changes in the strategies of our schools when innovating the educational process in schools. The paper contains information about a survey of secondary schools in the Czech Republic focused on cultural gaps, which was realized through a questionnaire survey of a sample of school managers and a sample of students of faculties of education. It has been found that the greatest cultural gaps are perceived in the areas of employee motivation, shared objectives, relationships between staff, trust in school management and control, and relationships between teachers and pupils. The outputs serve for innovation of professional development on school management.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů