Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Why cannot direct payments be capped in Slovakia? A political economy perspective

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43961421" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43961421 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pep.vse.cz/pdfs/pep/2020/06/01.pdf" target="_blank" >https://pep.vse.cz/pdfs/pep/2020/06/01.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18267/j.pep.753" target="_blank" >10.18267/j.pep.753</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Why cannot direct payments be capped in Slovakia? A political economy perspective

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Annually the Common Agricultural Policy (CAP) provides support to the farming sector amounting to more than EUR 50 billion in the EU, of which direct payments (DPs) take around 70%. DPs are often argued to be granted unfairly to large farms. In this paper we analyse implications and the political economy of DP capping in Slovakia in the context of the ongoing negations about the future CAP reform. The simulation results for Slovakia show that if the 2018 Commission proposal was approved it would lead to losses of EUR 190.1 million (68% of total DPs) to large farms when labour costs are not subtracted. These losses would decrease to only EUR 12.2 million (4.4% of total DPs) when the labour costs are subtracted. Further, the results show that potentially affected large farms in Slovakia show lower performance and lower compliance with the agricultural policy objectives than farms unaffected by the DP capping. Similar to the past CAP reforms, the position of Slovakia against DP capping is expected to be maintained also in future, which could be explained by three main factors: the productivity argument, the political economy argument linked to the lobby pressure from large farms and low economic distortions caused by DPs.

  • Název v anglickém jazyce

    Why cannot direct payments be capped in Slovakia? A political economy perspective

  • Popis výsledku anglicky

    Annually the Common Agricultural Policy (CAP) provides support to the farming sector amounting to more than EUR 50 billion in the EU, of which direct payments (DPs) take around 70%. DPs are often argued to be granted unfairly to large farms. In this paper we analyse implications and the political economy of DP capping in Slovakia in the context of the ongoing negations about the future CAP reform. The simulation results for Slovakia show that if the 2018 Commission proposal was approved it would lead to losses of EUR 190.1 million (68% of total DPs) to large farms when labour costs are not subtracted. These losses would decrease to only EUR 12.2 million (4.4% of total DPs) when the labour costs are subtracted. Further, the results show that potentially affected large farms in Slovakia show lower performance and lower compliance with the agricultural policy objectives than farms unaffected by the DP capping. Similar to the past CAP reforms, the position of Slovakia against DP capping is expected to be maintained also in future, which could be explained by three main factors: the productivity argument, the political economy argument linked to the lobby pressure from large farms and low economic distortions caused by DPs.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-18080S" target="_blank" >GA19-18080S: Dodavatelsko-odběratelské řetězce v potravinářství: vliv koncentrace, nekalých obchodních praktik, politik a měnícího se chování spotřebitelů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Prague Economic Papers

  • ISSN

    1210-0455

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    625-648

  • Kód UT WoS článku

    000596002700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85096896088