Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika revitalizace městských center v kontextu jejich polyfunkčního využití

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43961484" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43961484 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61384399:31160/20:00056713

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11025/42848" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11025/42848</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika revitalizace městských center v kontextu jejich polyfunkčního využití

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace se zabývá tím, jak postupovat při revitalizaci městských center. Novost našeho přístupu spočívá v tom, že věnuje soustředěnou pozornost městským centrům jako specifickým funkčním částem měst. Zabývá se jejich udržitelným rozvojem a revitalizací v kontextu jejich funkčního využívání a vybavenosti. Jak jsme již uvedli, dosavadní pozornost se věnovala spíše otázkám tvorby a revitalizace jednotlivých veřejných prostranství. To znamená architektonickým a urbanistickým otázkám, jak dosáhnout toho, aby nově vytvářená nebo revitalizovaná veřejná prostranství byla navrhována podle lidských měřítek a lidé se v nich dobře cítili. Jak o tom hovoří guru současného urbanismu Jan Gehl, autor knih „Život mezi budovami“ nebo „Města pro lidi“: „Je nutné navrátit městská centra lidem“. K tomu, aby lidé městská centra více navštěvovali nestačí „pouze“ zpřístupnit městská centra pro pěší a cyklisty, opravit fasády domů, zlepšit osvětlení, vysázet stromy, vyměnit dlažbu za historickou nebo doplnit mobiliář. Je nutné vytvořit takový mix nabídky, skládající se z dobré dopravní dostupnosti, nabídky maloobchodu a služeb, možností trávení volného času, venkovní gastronomie, kulturních a společenských akcí, atraktivity veřejných prostranství atd., který bude odpovídat potřebám a přáním návštěvníků a dalších cílových skupin, jako jsou rezidenti, podnikatelé apod. Metodika poskytuje návod, jak takový mix vytvářet. Novost metodiky spočívá také v tom, že se pokouší v našich podmínkách implementovat myšlenky city-managementu (town centre managementu). Jedná se o kooperativní model, jehož cílem je řídit nabídku městských center podobným způsobem, jakým jsou řízena nákupní centra. Předpokladem praktické aplikovatelnosti tohoto modelu je důvěra, komunikace, spolupráce a partnerství mezi vlastníky nemovitostí, nájemci, podnikateli, městskou správou a veřejností, a také aktivní (aktivistický) přístup městských samospráv. Prvním krokem na cestě k implementaci tohoto modelu může být zřízení pozice městského architekta nebo city manažera. Z hlediska implementace modelu city-managementu je nutné, aby se aktéři rozvoje městských center dohodli na těchto pěti klíčových otázkách: (1.) jak bude zajištěna komunikace, koordinace a spolupráce aktérů rozvoje městských center (procesní stránka) (2.) kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o revitalizačních opařeních? Jaké kompetence budou svěřeny městskému architektovi anebo city-manažerovi? (rozhodovací stránka) (3.) jakou právní formu bude mít city-management? Stačí vytvořit neformální kulatý stůl nebo je nutné založit formální organizaci jako např. občanské sdružení, sdružení právnických a fyzických osob nebo společnost s ručením omezeným (organizační stránka)? (4.) jaká klíčová opatření je zapotřebí přijmout? (obsahová/ věcná stránka) (5.) jakým způsobem budou dohodnutá opatření financována? Je nutné vytvořit speciální fond? (finanční stránka). Metodika se nezabývá obecnými aspekty tvorby strategických dokumentů, k nimž patří práce se SWOT analýzou, identifikace cílů a opatření, vytváření pracovních skupin, zapojování veřejnosti apod.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology of revitalization of urban centers in the context of their multifunctional use

  • Popis výsledku anglicky

    The publication deals with how to proceed in the revitalization of urban centers. The novelty of our approach lies in the fact that it pays focused attention to urban centers as specific functional parts of cities. It deals with their sustainable development and revitalization in the context of their functional use and equipment. As we have already mentioned, the attention so far has focused more on the issues of creation and revitalization of individual public spaces. This means architectural and urban issues of how to ensure that newly created or revitalized public spaces are designed according to human standards and that people feel good about them. As the guru of contemporary urbanism, Jan Gehl, author of the books &quot;Life Between Buildings&quot; or &quot;Cities for People&quot;, says: &quot;It is necessary to return urban centers to people.&quot; In order for people to visit city centers more, it is not enough &quot;only&quot; to make city centers accessible to pedestrians and cyclists, repair house facades, improve lighting, plant trees, replace paving with historical ones or add furniture. It is necessary to create a mix of offers, consisting of good transport accessibility, retail and services, leisure opportunities, outdoor gastronomy, cultural and social events, the attractiveness of public spaces, etc., that will meet the needs and wishes of visitors and other target groups, such as residents, entrepreneurs, etc. The methodology provides guidance on how to create such a mix. The novelty of the methodology also lies in the fact that it tries to implement the ideas of city-management (town center management) in our conditions. It is a cooperative model that aims to manage the supply of urban centers in a similar way as shopping centers. The prerequisite for the practical applicability of this model is trust, communication, cooperation and partnership between property owners, tenants, entrepreneurs, the city administration and the public, as well as an active (activist) approach of municipalities. The first step on the way to implementing this model may be to establish the position of city architect or city manager. From the point of view of the implementation of the city-management model, it is necessary for the actors of urban center development to agree on the following five key issues: (1.) how communication, coordination and cooperation of urban center development actors will be ensured (process page) how will it decide on revitalization measures? What competencies will be entrusted to the city architect or city manager? (decision page) (3.) what legal form will city-management take? Is it enough to create an informal round table or is it necessary to establish a formal organization such as a civic association, an association of legal and natural persons or a limited liability company (organizational page)? (4.) What key measures need to be taken? (content / substance) (5.) How will the agreed measures be financed? Is it necessary to create a special fund? (financial side). The methodology does not deal with general aspects of the creation of strategic documents, which include work with SWOT analysis, identification of objectives and measures, creation of working groups, public involvement, etc.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50702 - Urban studies (planning and development)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000498" target="_blank" >TL01000498: Revitalizace městských center a dalších veřejných prostorů v České republice: problémy, zahraniční inspirace, možnosti řešení</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-261-0992-1

  • Počet stran knihy

    117

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS knihy