Hodnocení adaptačního procesu ve škole studenty po pedagogické praxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F22%3A43967917" target="_blank" >RIV/49777513:23510/22:43967917 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2022/03/02.pdf" target="_blank" >https://e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2022/03/02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.014" target="_blank" >10.5507/epd.2022.014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení adaptačního procesu ve škole studenty po pedagogické praxi
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem realizované výzkumné studie bylo zhodnotit souvislou praxi studentů pedagogické fakulty jako specifickou formu vzdělávání dospělých. Speciální důraz byl přitom kladen na adaptační proces ve škole. Byla použita metoda dotazování a konstrukt dotazníku je sestaven na základě poznatků ze školského managementu. Výzkumný nástroj je zaměřen na to, jak vedoucí pracovníci škol a uvádějící učitelé (mentoři) podporují studenty v adaptačním procesu ve škole. Klíčová pozornost je věnovaná celkové spokojenosti studentů s praxí a indexu loajality, jež je měřený prostřednictvím Net Promoter Score. Výzkumná data pocházejí od studentů posledního ročníku Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni z České republiky a byla získána s využitím dotazníku v letech 2018 a 2020. Měsíční souvislá praxe studentů pedagogické fakulty je klíčovou formou v jejich přípravě pro jejich profesionální rozvoj. Studie přináší nový podnět na hodnocení praxe ze strany studentů s využitím zákaznického přístupu a orientací na celkovou spokojenost a loajalitu. Výstupy mohou pomoci vedoucím pracovníkům škol v implementaci současných poznatků adaptačního procesu z managementu lidských zdrojů v této oblasti při utváření kultury školy.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of orientation process in school after student practice
Popis výsledku anglicky
The aim of the conducted research study was to evaluate the students' practice in schools at the end of their study at faculty of education as a specific form of adult education. The special attention is focused on orientation process at school. The construct of questioning was prepared using literature review in the field school management. The research tool evaluates how school leaders and mentors of students support young teachers during the orientation process at school. Key attention is paid to the overall satisfaction of students with the practice and the loyalty index using the Net Promoter Score. Research data were obtained by a questionnaire survey among final year students from the Faculty of Education, University of West Bohemia in Pilsen in the Czech Republic in 2018 and 2020. The one month practice of students of the Faculty of Education at the school is a key form of their preparation for their professional development. This research study offers new insight into students practice in schools using customer point of view in the evaluation process and uses metrics focused on overall satisfaction and loyalty. The findings will help school leaders to improve orientation process in the school, and implement the latest emerging trends of human resource management in this area in context of shapping school culture.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
1213-7499
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
27-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—